Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 42

Hej och god måndagsmorgon!
 
Ja, jag vet, den där frånvaron kom tillbaka... Livet händer utanför bloggen och i perioder finns inte lika mycket tid att lägga här tillsammans med er som jag verkligen skulle vilja. Jag hoppas att det ska lugna ner sig snart, och att ni hänger med mig här trots allt!
Veckan som gick spenderades till stor del på jobbet, men inte bara givetvis. Sambon fyllde år i fredags, så vi firade så klart honom med en middag i helgen. Han fick välja och det blev, inte helt otippat Stars and Stripes i Väjxö som blev middagsdestinationen. Om jag blev ledsen för det? Nej, verkligen inte med tanke på att man just dr hittar Växjös absolut godaste lammracks, som ni kan tro att jag njöt av lika mycket denna gången som de andra gångerna jag ätit lamm där. To die for, jag lovar! Födelsedagfesten som skulle gått av stapeln fick tyvärr skjutas upp pga att det är sjukdomstider just nu, och många fick avboka. Det får bli en annan gång istället.
 
Denna veckan vi har framför oss nu då? Åter igen blir det en del jobb för min del, men inte bara. Nu i veckan blir det familjeliv och mys med barnen hela veckan lång tänker jag. Hemmamys och ta det lugnt, vilket både jag och barnen behöver just nu känner jag. Ikväll ska jag med min dotter på hennes Bamsegympa. Hon älskar när jag är md och kollar på henne, och jag älskar de måndagar jag är ledig så jag kan följa med och kolla på henne. 
Till helgen sen är jag förhoppningsvis ledig som planerat, och då blir det eventuellt grillkväll hemma hos väldigt goda vänner. Om man fortfarande kan grilla trots den isande kylan som tagit över landet? Ja, klart man kan! Det finns inget dåligt väder... Den enda skillnaden är man får duka up maten inomhus istället för på altanen numera, men jag lovar att det går precis lika bra det! 
 
Vad ska vi annars äta i veckan då tycker ni? Har ni gjort upp en matsedel än för att underlätta vardagen? Om inte så kommer här lite samrriga tips och idéer, från mig till er. Ha nu en riktigt trevlig vecka allihopa! 
 

Matsedel vecka 42

 
Måndag - SvamprisottoVarför inte inleda veckan med vegetarisk måndag!? Äter ni mycket vegetariskt hemma redan kanske? Inte? Ja, men då kommer här ett litet tips på en lättlagad och krämig svamprisotto. Självklart kan man använda vilken svampsort man vill, ta den du tycker bäst om, eller varför inte blanda lite?
 
Tisdag - Pasta med räkor och edamamebönorEn superenkel och snabblagad pastarätt som passar lika bra till lunch som till middag! Dessutom är den fullproppad med nyttiga proteiner. Denna pastan går dessutom lika snabbt att tillgaga om man är ensam som ska äta, som om man vore fullt hus. Den kräver nästan ingen matlagning och är oavsett färdig på ett litet kick! 
 
Onsdag - Bakad potatis med tonfisk och majsBakad potatis är ju ännu en sådan där rätt som man liksom kan servera nästan med precis vad som helst, gärna det man redan har liggandes i skåpen. Det går snabbt att svänga ihop, speciellt om man tillagar potatisen i micron, det är mättande, och ja, framför allt så är det fantastiskt gott! 
 
Torsdag - Het korvgrytaIdag tänkte jag mig lite korv på menyn. Korv i en kryddig tomatsås som inte går av för hackor. Ja, korv är ju en riktig barnfavorit och något som dessutom mättar väldigt bra. Servera tillsammans med din favoritpasta och du har en middag som alla runt matbordet uppskattar. Extra plus i kanten förstås för att det är väldigt lättlagat!
 
Fredag - Kyckling i mangosåsIdag bjuder jag på ett middagstips med en av mina favoritingredienser: kyckling. Kyckling går att variera i all oändlighet, så det gör jag därför ofta. Här har ni en kyckling i förförande god sås med smak av purjolök och mango chutney, och saftig kyckligfilé som serveras med ris. Det är en måltid som minst sagt är värdig namnet fredagsmiddag.
 
 
Lördag - GrönsakslasagneIdag blir det vegetariskt på menyn, i form av en lasagne! Lasagne är en av mina favoriträtter genom tiderna, för ja, en klassisk lasagne är helt enkelt aldrig fel! Det betyder ju dock inte att man kan variera lasagne nästan hur mycket som helst, och att det än dock är lika gott! Förutom att man kan variera fyllningen med diverse olika "kött"-ingredienser så kan man ju likväl göra en helt vegetarisk lasagne också. Fylld till bredden med god tomatsås och grönsaker. Detta är en lasagne som är så god, att jag lovar att det är ingen som saknar köttet!
 
Söndag - Lammbiff i tomatsåsSå kallad 'storbiff' som min mamma kallar det. När jag växte upp så gjorde mamma detta ofta - en enda stor biff som hon servera tillsammans med kokt potats och gräddsås. Oh my, så gott det är! Jag har gjort en liten version av min mammas storbiff... Jag har bytt ut blandfärsen mot lammfärs och gräddsåsen mot tomastsås. Oh my, så god, även min version, är! Söndagsmiddag deluxe mina vänner!
 
Veckans söta - Kolakladdkaka: Vad sägs om en riktigt krämig kladdkaka med kolasmak? Livsfarligt god! Perfekt till kaffet vilken dag i veckan som helst, men extra god just till helgen så klart! Kladdig, krämig kolasmak man helt enkelt inte kan annat än älska!