Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassiska kanelbullar

Godmorgon till er alla på Kanelbullens Dag!
 
Kanelbullar mina vänner, finns det något mer klassiskt än kanelbullar när det kommer till svensk fika? Nej, knappast va? Så det kanske inte är så konstigt att denna fikaklassiker har en alldeles egen dag! Ja, det mesta i mat/fikaväg har en egen dag numera, jag vet det, men det är ju kanske inte så många av dem man faktiskt "firar", eller vad säger ni? Kanelbullens Dag är ju dock lag att fira med minst en nybakad bulle och en kopp kaffe om ni frågar mig, så jag hoppas ni alla laddat upp nu inför dagen! Har ni inte gjort det? Det är ok, för det finns givetvis fortfarande tid att baka, dagen har ju bara börjat!
 
Vet ni förresten att kanelbullen är en svensk uppfinning? Ja, det finns runt om i världen numera, och bakas på både det ena och det andra sättet, och kan glaseras osv, men originalet sägs faktiskt härstamma från just vårt avlåga land minsann. Den första sägs dessutom ha uppkommit någon gång på 1920-talet, så de har hängt med ett x antal årtionden nu. Fån början var det dessutom bara de rika som hade råd att köpa ingredienser till de små kanelsmakande bakverken, och inte förrän på 50-talet blev de "allemansfika". Ja, ni som hängt med mig här inne vet att jag är en obotligt historienörd, och jag kan liksom inte låta bli att undra kring uppkomst oavsett vad gäller, kanelbullar är uppenbarligen inget undantag, haha. 
 
Ja, ni hör ju själva, ni kan bara inte undvika att baka lite klassiska kanelbullar en dag som denna. Har man inte tid kan man så klart köpa färdigbakta också, men som vi alla vet vi detta laget är det inget som slår hembakat. Det är ju inte bara godare, utan det fyller ju även husen och lägenheterna med det där fantastiska doften som bara just nybakade kanelbullar kan åstadkomma. Själv får jag inta mina kanelbullar på jobbet idag då jag har en heödag där att se fram emot, men det spelar ju ingen roll vid vilket fikabord de förtärs, bara de gör det! Mums, jag längtar redan till fikat! 
 

Klassiska kanelbullar


ca 40 bullar
 
Vetedeg:
  • 150 gram margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 gram torrjäst
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl socker
  • 2 tsk kardemumma
  • ca 1,3 liter vetemjöl
 
Fyllning:
  • 75 gram rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 3 tsk kanel
 
Garnering:
  • 1 ägg
  • pärlsocker
 
  1. Värm mjölken och margarinet tillsammans tills det uppnår ca 40-45 grader. 
  2. Blanda samman vetemjöl, socker, salt, torrjäst och kardemumma i en stor degbunke. 
  3. Tillsätt degvätskan och knåda samman till en smidig deg.
  4. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
  5. Rör samman alla ingredienserna till fyllningen under tiden degen jäser.
  6. Ta upp degen på lätt mjölad bänk och knåda den smidig. 
  7. Dela degen i fyra lika stora delar. Kavla ut varje deg till en rektangulär kaka. Bred ut fyllningen i ett jämnt lager över den utkavlade degen. 
  8. Rulla ihop degen och skär varje rulle i 10 bitar. Ställ bitarna i pappersformar.
  9. Låt bullarna/snurrorna jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter.
  10. Pensla bullarna/snurrorna med uppvispat ägg och strö sedan över pärlsocker. 
  11. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 7-8 minuter tills de får fin färg. 
 
Tips! Vill man baka och äta sockerfria kanelbullar så klickar man bara här för recept: sockerfria kanelsnurror