Powered by Jasper Roberts - Blog

Halloweenpizzor

Godmorgon!
 
Upp och hoppa inför ännu en arbetsdag! Nja... Upp och hoppa är kanske att ta i om jag ska vara ärlig... Verkligeheten är snarare mer: masa sig upp ur sängen högst motvilligt och önska att man kunde få ge sin högra hand för att få sova ett par timmar till. Ja, ungefär så faktiskt. Måtte dessa dagarna gå snabbt nu fram till helgen och sedan höstlovet, vilket innebär lite ledighet för både mig och barnen.
 
Höstlovet ja, det ser vi alla fram emot otroligt mycket, och jag är inte den enda som längtar efter lite ledighet. Barnen ser fram emot det minst lika mycket som jag, och jag märker helt enkelt att vi alla är i stort behov av det nu faktiskt. Höstlovsveckan inleds ju i vanlig ordning med Halloween. Halloween infaller den 31 oktober varje år, och de sista åren har det ju blivit större och större även här i Sverige. Själv tycker jag att det är jätteroligt! Varje chans man få till att göra något extra kul, framför allt i köket, är något som jag välkomnar.
Jag har ju en hel Halloweenkategori här på bloggen där jag samlat alla mina tips och idéer inför denna amerikanska helg föregående år. Där hittar ni både mat, bakverk och godis, så har ni inte kikat in där innan så är det hög tid nu. Ja, nedräkningen har ju börjat från och med igår, och det är TEMA: HALLOWEEN för fullt just nu på bloggen! 
 
Idag tänkte jag att jag skulle fylla på i Halloweenkategorin med ett litet middags- eller mellamålstips som passar alldeles perfekt på Halloweenbuffén. Vad pratar jag om nu då? Jo, inget mindre än små minipizzor! Pizza är något de flesta barn, och vuxna, tycker om, och dessa små läckerbitarna är verkligen inget undantag! Så barnsligt goda i all sin enkelhet, och man piffar med otroligt enkla medel upp dem för att passa just Halloween. Kalla dem små pizzamumier, eller spöken för all del, men oavsett namn är de här små läckerbitarna ett måste vid denna tiden på året! 
 

Halloweenpizzor

 
 4-6 portioner
 
Pizzadeg:
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 3 tsk bakpulver
  • 75 gram margarin
  • 2,5 dl mjölk
 
  1. Värm margarinet och mjölken till degen tillsammans tills margarinet smält.
  2. Blanda samman vetemjöl, salt och bakpulver och häll sedan ner degvätskan.
  3. Rör ihop till en deg som sedan kavlas ut på ett bakplåtspapper med hjälp av mjölad kavel. 
 
 
Tomatsås:
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 vitlöksklyfta
  • basilika
  • oregano
  • salt och peppar
 
  1. Pressa vitlöksklyftan och blanda samman alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar.
  2. Bred ut tomatsåsen på halva pizzadegen.
 
Topping:
  • 2 dl hårdost
  • svarta oliver
 
  1. Skär oliverna i skivor och lägg ut dem två och två på minipizzorna, så de ser ut som ögon.
  2. Hyvla, och skär tunna strimlor av osten och placera ut dem på pizzorna.
  3. Grädda på 225 grader i ca 10-15 minuter.
 
Tips!
Har man inte ork/tid att göra egen pizzadeg så kan man ju alltid köpa en färdig.