Powered by Jasper Roberts - Blog

Saffransbullar med vanilj

Hej allesammans och trevlig Första Advent!
 
Idag inleds officiellt nedräkningen till julen i och med att det idag är första advent... redan? Ja, redan... Visst känns det märkligt att tända första adventsljuset redan i november, eller vad säger ni? Det tycker i alla fall jag. Hursom, advent betyder ju i alla fall 'ankomst', och det är ju därför vi firar advent, vi vänta på julens ankomst om några veckor. Jo, julen tycker jag faktiskt mycket om även om jag inte tycker om vintern, så jul är något jag alltid ser fram emot, minst lika mycket som barnen.
 
Det betyder ju dock också att det är hög tid att börja förbereda lite nu, om man inte redan gjort det. Julklappar ska börja inhandlas och baket ska inledas. Idag tänkte jag ta tag i både och faktiskt. Jag har tänkt göra en egen, varsin, julkalender till barnen i år, så idag står det en liten biltur in till stan för att införskaffa saker till just densamme. Jag har dessutom lovat barnen söndagsbio idag, så vi ska titta på Trolls tänkte vi. Det ska bli riktigt mysigt verkligen - både jag och barnen älskar att gå på bio. Sambon? Jodå, han ska med han med, så det blir en familjeutflykt helt enkelt. 
Så, det var julklappsshoppingen det, men baket då? Jo, jag tänkte att det skulle byggas pepparkakshus idag också. De hör liksom julen, och advent, till. Lika viktigt som det är med stjärnor och stakar i fönstren från och med idag, är det att ha ett pepparkakshus i huset. Jag brukar alltid dock köpa vanligt hus, så så mycket bakning kanske man egentligen inte kan kalla det, utan mer dekorering. Mysigt och kul för hela familjen hur som helst.
 
Hur ska ni själva spendera Första advent? Är ni kanske också sugna på att baka något till årets första adventsfika? Då tycker jag ni ska baka bullar, för de hör om något advent till lika mycket som peppakakor. De klassika lussekatterna är verkligen inte fy skam, men något som faktiskt är ännu godare än saffransbullar med vanilj i. De blir saftigare, och lite sötare, men lika vackert gyllengula som vilka lussebullar som helst. Helt enkelt bara snäppet godare, jo, jag lovar! Gudomligt goda!
 

Saffransbullar med vanilj

 
 ca 40 bullar
 
  • 50 gram torrjäst för söta degar
  • 150 gram smör
  • 2 påsar saffran (1 gram)
  • 2 dl socker
  • 5 dl mjölk
  • 250 gram kesella
  • 0,5 tsk salt
  • 1 ägg
  • ca 16 dl vetemjöl
 
Vaniljfyllning:
  • 150 gram rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 0,5 dl vaniljsocker
Till pensling:
  • 1 uppvispat ägg 
Garnering:
  • smält smör
  • socker
 
 
  1. Smält smöret och rör ner saffranet i smöret. Tillsätt mjölken och ljumma spadet till 40 grader.
  2. Blanda ner torrjästen i mjölet i en stor bunke. Rör ner socker, kesella, salt och ägg och tillsätt degspadet.
  3. Arbeta samman degen och låt den sedan jäsa under duk i 45 minuter.
  4. Rör under tiden ihop fyllningen.
  5. Ta upp degen på mjölat bord och knåda den.
  6. Dela degen i fyra lika stora delar. Kavla ut varje deg till en rektangulär kaka. Bred ut fyllningen i ett jämnt lager över den utkavlade degen.
  7. Vik degen på mitten och skär sedan ut 10 plattor. Skär en skåra i mitten på varje platta (lämna en liten bit oskårad i änden så den håller ihop), snurra ändarna motsols mot varandra och snurra sedan ihop dem. Lägg snurrorna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. 
  8. Låt bullarna/snurrorna jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter.
  9. Pensla snurrorna med uppvispat ägg.
  10. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 7-8 minuter tills de får fin färg.
  11. Pensla gärna med lite smör, och doppa i socker innan servering.
 
#1 - - Sara:

Men åh dessa ser ju helt gudomligt goda ut! Tack för receptet, kommer bakas inom snar framtid😍 Kramar!

#2 - - Anonym:

Ska det verkligen vara 50g torrjäst? Och hur mkt är det färsk jäst?

Svar: En påse torrjäst, motsvarande 50 gram färsk jäst. 😊
Jessica Fransson

#3 - - maja:

Hej Jessica

Detta recept låter gott! Vet du om jag kan låta de færdigformade bullarna stå och jæsa i kylen øver natten? Eller bara degen? Vore skønt att ha så mycket som møjligt fixat dagen innan Lucia!

Svar: Hej Maja!Jag har inte testat själv, men det borde inte vara några problem, så testa vetja. Lycka till!
Jessica Fransson

#4 - - maja:

Hej Jessica och bloggläsare

Bara för att bekräfta att bullarna absolut kan förberedas dagen innan och vila i kylen över natten. Bara pensla med ägg och in i ugnen pa morgonen:) Supergoda, tack Jessica och rigtigt glad Lucia!

Svar: Härligt att höra! Tack för återkoppling om bullarna, bra att veta! :-) Glad Lucia!
Jessica Fransson