Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 46

Godmorg... Nja, ok, god förmiddag då!
 
Ja, jag vet att det inte är morgon egentligen, utan snarare snart lunch. Ja, jag vet, men varför ska man upp och hoppa med tuppen när det är helg och man är ledig? Nej, just precis, det finns ingen som helst anledning. Passa istället på att njuta av sovmorgon förljt av en långfrukost och tralla sedan runt hemma i lugn och ro i pyjamasen så länge som bara möjligt. Så spenderar jag mina lediga helgmornar i alla fall.
 
Vad händer en ledig helg som denna då kan tänkas? Ja, mina vänner, idag laddar vi för 30-års fest! Barnen ska husera hemma med sin famor och våra hundar medan mamman och pappan ska fira en nybliven 30-åring med pompa och ståt. Ja, ett och annat vinglas kommer det även bli denna lördag, och det ska bli en riktigt trevlig kväll i goda vänners lag. Ja, ikväll ska det bli skönt med liten vuxentid för att sedan återgå till mys med barnen på söndag. Balans
Innan kvällen ska jag dock forsätta ta det lugnt och stillsamt, som sig bör en ledig dag. Min dotter sitter och pysslar med papper och piprensare brevid mig här vid bordet - hon bygger pappersrobotar med piprensare till ben och armar. Just nu har jag gjort en hel familj av pappersrobotar som har radat upp i fönsterkarmen brevid mig. De ska hålla mig sällskap vid datorn säger hon. Gullungen min. Min son sitter i soffan och spelar Minecraft och bygger hus och hela världar utav bara farten och jag blir lika imponerad varje gång när han visar mig sina mästerverk. Ja, lugn och stillsam lördag som sagt.
 
Tyvärr är ju, som alltid, den ena nackdelen med helgen att den flyger förbi alldeles för snabbt. Ja, alltid av någon anledning... Vips, så är det snart måndag, arbetsvecka och rutiner som gäller igen. Vad innebär det då, för utom att man måste ställa väckarklockan? Jo, att man måste ha en plan för att underlätta kvällarna så man kan ta vara på den lediga tiden på allra bästa sätt.
Hur går man tillväga för att åstadkomma detta? Jo, med en veckomatsedel så klart! Man passar på att göra alla inköp för veckan på en och samma gång, och sedan är det bara att tuta och köra vid spisen när väl vardagen kommer och knackar på igen. Så, här kommer veckans lilla hjälpreda, från mig till er.
 
Fortsatt trevlig helg till er alla nu!  
 

Matsedel vecka 46 

 
Måndag - Örtfylld kycklingfilé på grönsaksbädd: Vad sägs om att inleda veckan med denna saftiga kycklingrätten som man tillagar i ugnen tillsammans med ett riktigt härlig gäng grönsaker? En allt-i-ett-rätt som praktiskt taget tillagar sig själv egentligen. Ni vet, en sådan man gillar extra mycket en trött torsdagskväll för det innebär att man själv kan spendera lite extra tid i soffan istället för framför spisen. Japp, exakt en sådan!
 
Tisdag - Laxgryta med indiska smaker: Vad ska man hitta på till veckans fisktisdag då måntro? Jo, men varför inte lax och minimajs i en smakrik gryta smaksatt med smaker från Indien. Vi pratar om limecitrongräs och garam masala, ja, helt enkelt en fantastiskt god kombination! Resultatet är en riktig höjdare. Ni bara måste prova! 
 
Onsdag - Fläsk- och kålpytt med kall limesås: En fantastiskt välsmakade fläskpytt som blir läskigt lila med hjälp av rödkål. Ja, den kanske ser lite mysko ut där den ligger färgglad på tallriken, men jag lovar att det är fantastiskt gott! Ja, inte bara gott faktsitk, utan dessutom enkel, lättlagad mat åt hela familjen. Testa vetja!
 
Torsdag - Potatis- och purjolökssoppa med bacon och morötterSopptorsdag mina vänner, visst är det gott!?. Det vämer finfint med en soppa i tallriken när vinden viner i de gulröda träden utanför fönstret. Här samsas en klassisk potatis- och purjolökssoppa med bacon och morötter, och en liten extra skvätt lyx i grädden. Varmt, lättlagat, mättande och fantastiskt gott! 
 
Fredag - Quinoa- och böngryta: Fredagar = tacodagar sägs det. Så varför inte göra en liten tacovariant denna snöiga fredag? En värmande vegetarisk gryta som passar ypperligt till tacofredag vill jag lova! I denna har jag dessutom gjort min egen tacokrydda, så passa på att testa! Servera den tillsammans med ett gäng tortillachips och du har middag och fredagsmys i ett!
 
 
Lördag - Citruskyckling med paprika och fänkålKyckling, denna alltid lika uppskattade fågel som går att variera i all oändlighet! Vad sägs exempelvis om att tillaga den i ugnen tillsammans med färgglad paprika och fänkål i en krämig och frisk citrussås? Det lät inte alls fel va? Nej, det är det inte heller vill jag lova! Fänkål kan ju vara en grönsak som många har svårt för kanske, men även om du kanske inte tycker om det i vanliga fall så lovar jag att det är värt att testa i denna kycklingrätten då den gör sig otroligt bra tillsammans med den sura smaken från citronen. 
 
Söndag - Flankstek i krämig såsSöndagsmiddag? Ja, men det är klart att ni ska det! Måste man då äta en stek, kokt potatis, gräddsås och gelé för att det ska klassas om söndagsmiddag? Nej, givetvis inte, även om nyss nämnda middag är vansinnigt god, så kan man så klart äta något som är minst lika gott, men mindre än hälften så tidskrävande. Vad sägs exempelvis om att ta den där steken och strimla ner den i en galet god och krämig sås som man sedan serverar till pasta? Mums säger jag bara mina vänner! Vill man absolut ha sina kokta potatisar och sin gelé, så går det givetvis lika bra att servera till det med!
 
Veckans söta - ChokladdrömmarDrömmar, denna spröda lilla klassiska småkaka som smälter i munnen och som min mormor alltid bakar. Här dock i en chokladsmakade version, för att sätta en liten twist på klassikern! Ett måste på kakfatet till ett klassiskt kafferep. Man kan liksom helt enkelt inte få nog av dem! 
 
#1 - - Lillemmish:

så smarrigt =)

ha en bra lördag