Powered by Jasper Roberts - Blog

Chokladdrömmar

Godkväll denna sena timme...
 
Hoppas ni fått en bra start på helgen? Ja, äntligen fredag, och ledig helg för min del efter en intensiv arbetsvecka. Jag har inlett min helg med en lugn hemmakväll tillsammans med min lilla familj och i koppen brevid datorn just nu finnes te. Lugna sköna kvällar hemma är aldrig att underskatta faktiskt.
Imorgon byts dock lugnet ut mot 30-års fest och tekoppen mot ett vinglas, vilket ska bli lika trevligt det! Allt har sin tid, sin plats och sin charm! Jag och smabon ska fira en nybliven 30-åring medan barnen och farmor får hänga hemma och mysa tillsammans, vilket de ser fram emot jättemycket. Så, win/win ännu en gång med andra ord. 
 
Hursom, det är imorgon det. Idag har jag haft en mycket trevlig kaffedejt på Condecco inne i Väjö tillsammans med några av mina kollegor efter jobbet. Alltid lika trevligt att träffas utanför jobbets väggar, och även viktigt tycker jag. Man träffar sina kollegor nästan lika mycket som sin familj, om inte till och mer oftare ibland, och det är med andra ord väldigt tacksamt när man hittar kollegor som man trivs tillsammans med, som jag gör med mina. En chans att träffas i en annan miljö och kunna slappna av på ett helt annat sätt. Underbart.
Jag måste få säga att jag har haft turen att trivas väldigt bra tillsammans med mina arbetskamrater på de flesta av mina arbetsplatser jag varit på. Kanske inte alltid alla, för vem kan tycka om alla, men faktiskt många på alla ställen i alla fall. Kanske är det få förunnat? Jag vet inte, men jag känner mig tacksam över det i alla fall. 
 
Nu ska vi dock inte prata jobb mer, med tanke på att det som sagt är fredag kväll, och med andra ord helg. Så, vad sägs om att prata om choklad istället? Ja, som ni kanske vet så är det Chokladens Dag idag (även om dagen snart är över). Så, har ni mumsat i er något chokladigt idag, dagen till ära? Choklad i olika former tycker nog de flesta om tror jag, stora som små. Ja, jag också, massor. Speciellt till en kopp kaffe. Mums.
Vill man inte "bara" äta choklad, så kan man ju alltid baka något med smak av choklad istället. Jag har redan en massa olika chokladsmakade bakverk på bloggen i min bakverkskategori, så använd sökfunktionen ute till höger här vetja så kommer det upp en massa olika förslag. Just idag tänkte jag tipsa om drömmar, denna spröda lilla klassiska småkaka som smälter i munnen och som min mormor alltid bakar. Här dock i en chokladsmakade version dagen till äta! Man kan liksom helt enkelt inte få nog av dem! 
 

Chokladdrömmar


60 stycken
 
  • 250 gram smör
  • 2 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk hjorthornssalt
  • 1 dl kakao 
 

  1. Vispa samman smör, socker och vaniljpulver till en jämn massa. 
  2. Blanda samman mjöl, kakao och hjorthornssalt separat.
  3. Vispa sedan ner mjölblandningen i smörmassan, gärna med hjälp av en köksmaskin.
  4. Krama ihop degen till en boll och vira in den i plastfolie. Låt sedan degen vila i kylen i minst 30 minuter.
  5. Dela degen i tre lika stora delar, och dela sedan in vardera del i 20 små delar.
  6. Rulla varje liten degbit till bollar och lägg bollarna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt, ca 15 bollar/plåt då de behöver utrymme under gräddningen. 
  7. Grädda på 150 grader i ca 10-14 minuter, i mitten av ugnen. 
 
Låt kakorna svalna helt på plåten innan du tar bort dem, de är mycket sköra när de är nygräddade.  
 
 
#1 - - Challizz:

DET ska jag baka imorgon! Tack för tipset! Ser ju jättegott ut!