Powered by Jasper Roberts - Blog

Centerkladdkaka

Godkväll allesammans!
 
Hoppas ni alla hade en riktigt trevlig helg, och att ni gått en lika bra start på denna veckan! Vi själva hade en fantastiskt härlig familjehelg måste jag få säga! I lördags packade vi in oss i bilen hela familjen och stryde kosan mot Göteborg där vi hade en överraskningshelg på Lisberg planerad för barnen.
Vi hyrde ett rum på Lisebergsbyns Bed & Breakfast - ett jättefint rum med sovloft till barnen, som de tyckte var jättemysigt. Just nu är det Halloween på Liseberg så hela parken var dekorerad med pumpor, häxor, fågelskrämmor, spindelnät och diverse andra läskiga varelser. Vädret var riktigt dåligt verkligen - iskallt och oupphörligt duggregn, men det var det ingen som märkte för vi hade så himla roligt verkligen. Vi åkte en massa karuseller, så många vi bara förmådde, och vi åt gott och hade verkligen en riktigt härlig familjedag. Nej, barnen var inte små änglar hela tiden, för det är aldrig barn, men de hade så roligt att de snabbt glömde bort att bråka med varandra när det väl kom på tal... Haha. Det enda negativa med dagen? Den tog slut alldeles för snabbt! 
 
I söndags vaknade vi upp till hotellfrukost och sedan tog en liten spontantrip in till Universeum i Göteborg. Där gick vi på regnskogsexpedition och tittade på färgglada fjärilar, fåglar och dessutom små söta apor som hoppade runt bland träden. Vi kikade på hajar i akvariet och vi kikade in i en rymfärja bland annat. Även det blev en mycket lyckad utflykt... Ja, om man bortser från att denna mamman fick ont i magen när vi kom in i rummet med giftormar och... ja, spindlar. Jag höll andan mer eller mindre och blundade mig förbi de små terrarierna där de åtta-benta vidriga små lurviga krypen bodde. Jag överlevde dock, tro det eller ej. 
 
En mycket lyckad helg med andra ord, och vi kom alla hem igår kväll mycket trötta, men mycket nöjda. En del av er har efterfrågat veckans matsedel, och ja, den uteblir tyvärr denna veckan, av ovan nämnda anledning. Jag har ju dock en hel uppsjö av gamla matsedelar i min matsedels-kategori, så kika gärna in där för lite inspiration inför denna veckans middagar. Denna helgen sen återställs ordningen, och ni får en ny. Lovar. 
Idag blir det dock ett recept till er, ett av det söta slaget. Idag är det ju nämligen Kladdkakans Dag, och då måste vi ju ställa till med en kladdkaka på bloggen också. Jag har massor med olika kladdkakor här på bloggen, så kika gärna på dem om just denna inte skulle falla er i smaken, men jag tror bestämt att denna är något för de flesta. Kladdkaka med Center i som jag och min dotter bakade för ett tag sen, som hon fick i Bakboxen Junior. Det var lite för mycket kakao i den för vår smak, så vi minskade ner mängden lite, och det blev precis lagom. Kladdkaka med en chokladig mitt, ni bara måste testa! 
 
 

Centerkladdkaka

 
 8-10 portioner
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 1,5 dl farinsocker
  • 0,5 dl ljus sirap
  • 2 msk kakao (3,5 msk för den som vill ha en mörkare smak)
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 2 paket Center
 
  1. Smält smöret i en kastrull.
  2. Rör ner alla ingredienser (utom Center) i kastrullen, till en slät smet.
  3. Smöra och bröa en springform, ca 25 cm i dm.
  4. Placera ut 1,5 paket Center i botten av formen.
  5. Häll smeten i formen.
  6. Grädda kakan på 150 grader i ca 25 minuter.
  7. Ta ut kakan och låt den svalna.
  8. Dekorera med resterande av Centern. 
 
Servera gärna tillsammans med en klick grädde eller vaniljglass. 
 
#1 - - Linda:

Så himla bra blogg när man har lite idétorka!
Tack för bra inspiration!