Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassisk köttfärslimpa

Goddag där ute!
 
Idag är det inte riktigt lika fint väder som igår, i alla fal inte i Växjö-trakten. Ja, det är fortfarande varmt och det är fortfarande sommar, men termometern visar inte lika många grader idag, och jackan fick minsann åka på imorse när jag körde till jobbet. 
Japp, idag är det ett långpass på schemat, som dessutom kommer följas av ytterligare ett långpass imorgon, men vet ni vad? Imorgon är det fredag, vilket innebär att det efter det sedan officiellt är helg igen, och då ska vi få besök av min kusin och hennes familj. Besök är alltid trevligt! 
På tal om jobbet förresten... Hur går det på mitt nya jobb nu då? Ja, nu har jag ju faktiskt redan varit där en månad, och med andra ord hunnit landa någelunda i alla fall. Jag känner mig dock fortfarande ganska ny och känner att jag inte har full koll ibland (ja, jag gillar att ha full kontroll annars, mvh Kontrollfreak). Jag har dock blivit mycket väl mottagen, vilket känns fantastiskt skönt, och trivs väldigt bra ännu så länge. Är dock övertygad om att jag kommer trivas ännu bättre när jag känner mig så pass hemma att jag återfår kontrollen, haha! 
 
Nåja, skämt åsido, vi ska så klart inte bara prata jobb idag. Nej, vi ska så klart prata mat också, för det är ju ett av mina favoritämnen som ni vet. 
 
Idag tänkte jag slå ett slag för den riktigt klassiska svenska husmanskosten - när den är som allra bäst! Jag pratar om en hederlig, klassisk köttfärslimpa! Mums, mums, mums säger jag bara! Vi älskar det och barnen älskar det - min dotter som är en riktig köttfärsfantast rankar detta som hennes topp tre bland alla maträtter och säger alltid "detta är min favoritmat förutom köttbullar mamma!" Ja, bättre betyg än så kan man väl knappast begära av en fem-åring?

Klassisk köttfärslimpa


 4 portioner 
 
  • 500 gram nötfärs
  • 4 msk osötat ströbröd
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 ägg
 
  1. Blanda ströbröd, salt, peppar och vatten i en bunke och låt svälla i ca 10 minuter.
  2. Vispa ner ägget till en slät blandning och arbeta sedan sist ner färsen. 
  3. Forma en limpa av smeten i en smord ugnssäker form.
  4. Stek i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter tills den är genomstekt.
 
Servera tillsammans med kokt potatis, gräddsås och en klick lingonsylt!
Svensk husmanskost när den är som bäst, som sagt!  
 
 
#1 - - Carin:

Hej!
Det gick inte att trycka fram receptet,
På den fina köttfärslimpa.
Hoppas att du kan kika på det.
Tack på förhand och ha en fin dag.
Kram Carin

#2 - - Dennis:

Vatten i köttfärslimpa är en hädelse, grädde och inte vatten och sötat ströbröd så kommer dottern flytta upp det till första platsen.