Powered by Jasper Roberts - Blog

Indisk kycklingpaj med champinjoner

Godmorgon, godmorgon fredag!
 
Som de sjunger på Rix morron Zoo varje fredagsmorgon, "Nu är det fredag. En bra dag. Det är slutet på varda'n. Vi röjer och partar. Det är nu helgen startar igeeen" Ja, ungefär den känslan infann sig hos mig imorse när jag vaknade och insåg att helgen bara har börjat! Underbart! Jag är ju långledig denna helgen och har varit ledig sen igår, men det är ändå något magiskt med fredagar, det går liksom inte att komma ifrån! 
 
Igår var jag och barnen hemma hos min fina vän Maria, och hängde med henne och hennes pojkar i deras trädgård hela eftermiddagen och njöt av solen och en glass eller två. Mycket mer än så kan man inte begära av en ledig dag om man frågar mig, det är liksom lite av livet på en pinne. Lugn och ro tillsammans med nära och kära. 
Idag ska vi iväg på nya äventyr, och denna gången bär kosan ner mot Blekinge igen. Barnen ska hälsa på hos mormor över helgen, och som de har längtat kan ni tro! De har tjatat öronen av sina stackars föräldrar hela veckan om de inte får åka och sova hos mormor snart, och nu idag är dagen äntligen här! Lyckliga barn? Ja, minst sagt! Själva ska jag och sambon hänga med vänner hela helgen tänkte vi. Vi ska nämligen åka på en helgkryssning ner till Polen tillsammans med två andra par vi känner, och det ska bli riktigt roligt verkligen. Ni får så klart i vanlig ordning hänga med på resan om ni följer @vardagsmatalajess på Instagram.
 
Här och nu ska det dock så klart bli lite mat. En liten goding till paj närmare bestämt faktiskt. Paj är min sambos favoritmat och skulle han få välja hade vi ätit paj till middag varje dag här hemma. För min egen del kanske jag inte skulle kunna äta det varje dag, men ibland är det fantastiskt gott faktiskt! Paj är prefekt buffémat, och det passar ypperligt som bra till en stekt, eller grillad kött- eller kycklingbit om man inte, som här, stoppar ner kycklingen direkt i pajen. Allt-i-ett-mat är alltid tacksam mat att laga om ni frågar mig. Just denna pajen passar dessutom alldeles ypperligt bara som den är idag till fredagsmyset! 
 
Trevlig fredag allesammans! 
 

Indisk kycklingpaj med champinjoner


4 portioner
 
Pajskal:
  • 3 dl vetemjöl
  • 100 gram smör
  • 3 msk vatten
 
  1. Blanda samman ingredienserna till en slät deg i en matberedare.
  2. Tryck ut degen i en smörjd paj- eller springform och nagga botten med en gaffel.
 
Fyllning:
 
  • 400 gram kycklingfilé
  • 200 gram färska champinjoner
  • 2 msk garam masala
  • 1 msk curry
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • salt och svartpeppar
  • 3 ägg
  • 3 dl mjölk
  • ca 1 dl riven cheddar
 
  1. Tärna kycklingen i små bitar. 
  2. Fräs kycklingen tills den får färg och lägg sedan ner champinjonerna tillsammans med garam masala, curry och paprikapulver. Smula ner buljongtärningen.
  3. Fräs ihop i några minuter.
  4. Smaka av med salt och peppar.
  5. Bred ut fyllningen i pajskalet.
  6. Vispa samman äggen med mjölken till en äggstanning.
  7. Häll äggstaningen över pajen.
  8. Toppa med den rivna osten
  9. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter, tills äggstanniningen stannat.
 
Servera pajen tillsammans med en god sallad och varför inte en bit vitlöksbröd.