Powered by Jasper Roberts - Blog

Eggs Benedict

Hej all fina läsare!
 
Hoppas ni har det bra där ute? Här har det minst sagt varit en tung vecka på så många sätt, och jag har varken haft ork eller inspiration till att blogga om jag ska vara ärlig. Igår begravde vi min svärfar, barnens älskade farfar, som gick bort i cancer i mitten på april, endast 56 år gammal. Alldeles för tidigt med andra ord, och sorgen ligger tung i allas våra hjärtan. Det var dock en mycket vacker borgerlig ceremoni med hans favoritmusik och många fina ord om en mycket fin människa som jag är väldigt ledsen över att mina barn aldrig kommer få lära känna bättre, och växa upp tillsammans med. För alltid saknad.
 
Min älskade morfar, som varit den enda manliga förebilden i mitt liv under mina barndoms- och ungdomsår, är dessutom nyligen inlagd på sjukhus och är mycket dålig. Läkarna har inte gett upp hoppet helt än, men det ser tyvärr väldigt mörkt ut, och jag nästan håller andan i väntan på nästa samtal om dödsbesked. Än så länge håller vi dock givetvis tummarna, och håller hoppet vid liv. 
 
I dessa lägen i livet är det bästa man kan göra att försöka hålla humöret uppe bäst man kan. Solen är definitivt en humöshöjare som heter duga, och just nu lyser i alla fall den från klarblå himmel utanför mitt fönster! Solen ger mig energi och den lättar mitt sinne enormt mycket. 
Idag ska dottern på kalas på Leos Lekland där hon skaa fira och leka tillsammans med sin kompis Moa som också fyller 5 år nu. Hon har sett fram emot detta kalas nu i flera veckor, så hennes humör är definitivt på topp vill jag lova! Just nu sitter hon bredvid mig vid bordet och lägger ett Prinsessan Sofia-pussel och väntar på att mamma ska skriva färdigt så vi kan slå in Moas present. Min älskade lilla tjej. 
Själv ska jag spendera min Krisi Himmelsfärds-torsdag med att jobba. Fast nja, jobba och jobba, jag ska in till mitt nya jobb och kika runt lite, lära mig rutinerna och lära känna alla nya människor. Japp, fast det är röd dag. På måndag går jag nämligen på mitt nya jobb officiellt, så det gäller att ta alla chanser innan dess helt enkelt.
 
Innan dess ska det dock bli mat på bloggen! Idag vill jag tipsa om en av mina personliga favoritbruncher: eggs benedict. Denna lilla goding åt jag första gången när jag bodde i New York (2000-2002), och den har varit en favorit sedan dess. Frukost, brunch eller lunch, den funkar lika bra till vilket som! Är ni, som jag, en äggfantast så bara ni måste testa, om ni inte redan gjort det. Rökt skinka, krämigt ägg och en minst lika krämig hemmaslagen hollandaisesås - vad finns det inte att tycka om liksom!?
 

Eggs Benedict 


4 portioner
 
 
Eggs Benedict:
  • 4 skivor formfranska
  • 4 skivor rökt skinka
  • 4 pocherade ägg (se recept nedan)
  • hollandaisesås (se recept nedan)
  • ca 3-4 msk gräslök
 
  1. Skär bort kanterna på formfranskan.
  2. Lägg en brödskiva på en tallrik och lägg en skiva rökt skinka på.
  3. Placera ett pocherat ägg på skinkan och häll över hollandaisesås.
  4. Toppa med klippt gräslök.
 

Hollandaisesås:
  • 200 g smör
  • 4 st äggulor
  • 3 msk vatten
  • 1-2 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Smält smöret i kastrull och låt det svalna en stund.
  2. Blanda äggulor och vatten i en kastrull.
  3. Ställ kastrulleni ett vattenbad och låt sjuda tills såsen har tjocknat något. Vispa under hela tiden.
  4. Ta bort kastrullen från värmen och häll i det smälta smöret - droppvis i början och sedan i en fin stråle. 
  5. Smaka av med citron, salt och peppar. 
 
 

Pocherade ägg:
  • 1 msk ättikssprit
  • 1 l vatten
  • ägg
 
  1. Koka upp vatten och ättiksprit i en kastrull.
  2. Sänk sedan värmen och låt det bara sjuda.
  3. Knäck äggen ett i taget, i ett glas, och häll sedan försiktigt ned äggen i det sjudande vattnet och låt sjuda i 3 minuter.
  4. Plocka upp äggen med hålslev och doppa i kallt vatten.
  5. Lägg dem på en tallrik och putsa bort ojämnheterna.
 
Tips!
Många tycker det är svårt att pochera ägg, och visst är det en konst, minst sagt! Ett lätt sätt att "fuska" fram ett fint pocherat ägg gör man dock genom att
1. knäcka äggen i en väl oljad bit plastfilm som man snurrar och knyter ihop, så den är lufttät. 2. Sänk sedan ner "äggpåsarna" i sjudande vatten i 3 minuter. 3. Spola dem i kallt vatten och knyt sedan upp påsarna.
Vips så har man ett fint pocherat ägg, krångelfritt! 
 
 
#1 - - Carin:

Sänder över varma Kramar.
Tänker på dig.
Hoppas att du får en trevlig stund på ditt nya joBB.
Fortsatt trevlig Kristi himmelfärsdag