Powered by Jasper Roberts - Blog

Tomatsoppa med vita bönor och chorizo

Godkväll allesammans!
 
Helgen börjar lida mot sitt slut, och här hemma sitter fortfarande jag och barnen med snoriga näsor och hosta. Den enda som, fortfarande, klarat sig är sambon för en gångs skull, så vi får hoppas det förblir så. Håll tummarna. Ja, vi blir med andra ord hemma även imorgon jag och barnen, från skola, förskola och jobb... Jag hoppas kunna gå tillbaka till vardagen på tisdag sen, men vi får väl se. Mitt största problem är att jag fortfarande inte kan prata, och så länge jag inte kan använda min röst så är det svårt för mig att jobba. Det känns dock lite bättre i halsen idag faktiskt, så hoppas, hoppas, hoppas!
 
Idag tog jag mig faktiskt utanför ytterdörren för första gången på två veckor. Ja, minsann! Jag tog på mig något annat än mjukisbyxor och andades frisk luft, och det kändes alldeles fantastiskt verkligen! Ni förstår inte hur less jag är på denna sjukan nu!
Vad jag gjorde utomhus? Vi bestämde oss faktiskt för att köra ner till Malmö och kolla på Disney on Ice: Frost trots allt. Vi hade ju redan köpt biljetterna, och barnen var mycket piggare idag än vad de varit de sista dagarna, och själv, ja, själv bet jag ihop. Jag behöver ju inte kunna prata för att titta på isshow i alla fall. Jag sov mer eller mindre hela resan hem, men jag är så glad att vi åkte trots allt. Barnen var jättenöjda och glada! De fick varsin souvenir från showen och tyckte det var jättehäftigt med skidskoåkarna, speciellt renen Sven. Dessutom var även dem ganska lyckliga över att få komma ut ur huset ett litet tag. Så vi har haft en mysig, om än dock inte helt frisk, söndag tillsammans. 
 
Hoppas att ni alla haft en bra helg ni med, och att ni nu känner er redo att ta er an den kommande veckan?
 
Här i Växjö-trakten har snön töat bort igen (tack och lov säger jag), men det är fortfarande kallt, och jag känner att jag gärna vill ha värmande mat på min middagstallrik. Grytor, gratänger och soppor är ju ypperlig höst- och vintermat, och idag tänkte jag bjuda er på en uppdaterad gammal klassiker i soppskålen: tomatsoppa. Tomatsoppa är barnsligt enkelt att slänga ihop, och det är dessutom god och billig mat. Perfekt så här i kalla, fattiga januari med andra ord. En helt vanlig tomatsoppa kanske kan kännas lite "torftig" dock, men det råder man bort på ganska lätt antingen genom att servera den över det traditionella riset, eller som jag gärna brukar göra - göra den lite matigare med hjälp av vita bönor och korv. Lika lättlagat, men ännu godare!
 

Tomatsoppa med vita bönor och chorizo


4 portioner
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 800 gram passerade tomater (2 tetror)
  • 4 dl vatten
  • 2 hönsbbuljongtärningar
  • 1 tsk socker
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • 2 burkar stora, vita bönor
  • 4 st chorizokorvar
  • salt och peppar
 
  1. Skala och hacka löken och vitlöksklyftorna. 
  2. Fräs lök och vitlök i olja, tills löken blir glansig.
  3. Häll över passerade tomater, socker och vatten, och smula ner buljongtärningarna. 
  4. Koka upp och låt koka i ca 10 minuter.
  5. Smaka av soppan med vitvinsvinäger, salt och peppar.
  6. Skölj bönorna och lägg ner dem i soppan, och låt dem bara bli precis varma. 
  7. Slanta chorizonoch stek dem vid sidan om.
  8. Servera korven på soppan. 
 
Servera gärna tillsammans med knäckebröd, eller varför inte skiva nygräddat vitlöksbröd.