Powered by Jasper Roberts - Blog

Räk- och laxcheesecake

God förmiddag allesammans!
 
Jag sitter just i detta nu och väntar på ett viktigt telefonsamtal, och ni vet ju precis hur det är - den som väntar, väntar alltid för länge! Ja, just nu är det den känslan som infinner sig, och jag känner mig otålig till tusen. Nåväl, bara att sitta på händerna en stund till antar jag och vänta vidare.
 
Hur är det med er? Hoppas ni alla har fått en bra start på veckan? 
 
Själv är jag ledig denna eftermiddag, och jag tänker spendera den som så många andra eftermiddagar, hemma hos Maria. Ja, så fort barnen är upphämtade styr vi kosan mot Maria och hennes pojkar ännu en gång för precis så där älskar jag att spendera min lediga tid - tillsammans med nära och kära. Jag tänker fullständigt ignorera tvätthögen, disken och leksakerna som ligger på golvet hemma, och bara ta det lugnt, dricka kaffe och umgås istället. Disken, tvätten och leksakerna är garanterat kvar imorgon också nämligen, så varför stressa med dem? 
 
Vad händer i övrigt då? Nja, jag har en ganska lugn vecka denna veckan, i alla fall sett till arbetsveckan. Även om jag visserligen ska jobba helgen, så är själva veckan ganska lugn och jag har det mesta under kontroll känner jag. Jag är ledig på lördag och då ska vi fira påsk här hemma så klart, och det är lite att fixa infär dess, men det är inte något direkt avancerat så det känns skönt. Lite påskägg med godis, lite fjädrar i riset och en massa god mat på bordet, mer än så behövs ju inte. 
När vi ändå är inne på den goda påskmaten så tänkte jag idag tipsa om en lyxig mat-cheesecake som passar alldeles perfekt på påskbuffén eller som förrätt till påskmiddagen! Krämig och fylld med både räkor och lax är den ett måste nu till påsk! Dekorera den färgglatt och ställ den mitt på bordet - den lyser upp måltiden rejält och är en riktigt fröjd för både öga och mage. 
 

Räk- och laxcheesecake


8-12 portioner
 
Botten:
  • 200 gram kavring
  • 75 gram smör
 
  1. Dela brödet i bitar och mixa till smulor med hjälp av matberedare. 
  2. Smält smöret och blanda ner i brödsmulorna.
  3. Tryck ut degen i en springform (ca 24 cm i dm). Täck botten och 1-2 cm upp på kanterna.
  4. Låt stå kallt i minst 30 minuter.
 
Fyllning:
  • 3 gelantinblad
  • 200 gram färskost
  • 3 dl kesella
  • 1 dl dill
  • 400 gram skalade räkor
  • 250 gram rökt lax
  • 2-3 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
  2. Blanda samman färskost, kesella och dill. 
  3. Ta upp gelantinbladen och smält dem i en kastrull på mycket svag värme. Rör sedan ner gelantinet i smeten.
  4. Grovhacka hälften av räkorna och det mesta av laxen och rör ner dem i smeten.
  5. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. 
  6. Häll fyllningen på kavringsbottnen och ställ sedan kallt i minst 6 timmar.
 
Dekorera cheesecaken med resten av räkorna, ett par laxskivor och exempelvis gurksivor och dillvippar.