Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 13

Godkväll!
 
Hur var det nu man säger igen... Bättre sent än aldrig! Ja, jag inser att det är måndag, vilket innebär att veckomatsedel skall vara på plats på bloggen! Måndagen är ju dock inte riktigt slut än, så än har jag tid även om det inte är mycket tid. Faktum är att jag spenderat de senaste dagarna på jobbet och således inte varit hemma och haft lika mycket tid för bloggen som jag skulle vilja. Från och med ikväll tar jag dock officiellt påsklov tillsammans med mina barn, och ska vara ledig med dem hela veckan lång! Äntligen!
 
Påskhelgen flöt förbi i ilfart! Jag har jobbat mycket som sagt, men i lördags kväll hade vi tid för lite middagsgäster minsann. Maria och hennes familj kom på besök och vi tände årets andra grillmiddag i form av marinerade skinkschnitzlar och kamben, hasselbackspotatis och grillade sparris och champinjoner för att bara nämna lite av det som stod på mitt middagsbord. Till efterrätt blev det chokladfondue med färska frukter och ett litet gäng marshmallows vilket var lika uppskattad av stora som små vill jag lova. En riktigt trevlig kväll verkligen, som vanligt! 
 
Nu, dagarna som följer är det som sagt äntligen påsklov och jag har lyckats se till att kunna vara ledig hela veckan lång vilket ska bli helt underbart verkligen! Lite saker har vi inplanerade, som bio imorgon, ett lek- och busbesök hos Maria, discobowling för min son och en liten utflykt för att hälsa på lilla mamma. Det är med andra ord upplagt för att bli en härlig påsklovsvecka tillsammans med mina små trollungar. 
 
Här och nu ska det dock bli matsedel, för det är minst sagt hög tid för det, innan dagen om ett par timmar officiellt tar slut. Trevlig vecka önskar jag er alla! 
 

Matsedel vecka 13

 
Annandag Påsk - Mini-ansjovispajer: Anjovispajer i miniformat! Perfekt till buffén, eller bara som en god middag i sig för den sakens skull! Dessa pajerna är något av en variant på Janssons Frestelse - fast snäppet godare! Oavsett så är de helt enkelt ett måste så här i påsktider! 
 
Tisdag - Salsatorsk med nachotäckeFisk i kombination med salsa och nachochips, funkar det? JA! Min egna variant av tacofisk där salsan får vara huvudnumret under ett knaprigt täcke av nachochips! Hetta upp den annars ganska tråkiga tisdagskvällen med lite het mexikansk mat!
 
Onsdag - ChiliköttfärsåsIdag tänkte jag tipsa om något av det mest vardagliga jag kan tänka mig i middagväg - köttfärsås! Det är alla barns favoritmiddag, och jag känner få vuxna som tackar nej till en god köttfärssås! Speciellt inte denna, med lite mer vuxen smak. Servera den dessutom till potatis istället för pasta och du har ett riktigt skrovmål på bordet. 
 
Torsdag - Bakad potatis med tonfiskröraNågot som är väldigt enkelt att göra en vanlig vardag är bakad potatis! Det passar dock precis lika bra exempelvis en fredagskväll då man vill mysa lite extra till något lättlagat. Tonfisk är ju väldigt tacksamt, då det går supernabbt att bara ta fram ut skåpet, ingen tillagning behövs, bara att röra ihop. Potatisen? Ja, den tar en liten stund, men den sköter ju sig helt själv!
 
Fredag - Yakinuki med sesamfrön och morötter: Äter ni typiskt tacos på fredagar? Jag tycker också om tacos, men personligen föredrar jag nio gånger av tio att fixa till något annat lättlagad som ändå inger den där rätta helgkänslan. Ni vet, den där med lite extra guldkant på tallriken liksom. En sådan rätt är Yakiniku -  en typ av biffwok med rena, japanska smaker. Det bästa med yakiniku? Det är att det är väldigt enkelt att göra hemma, och passar perfekt till fredagsmiddag som sagt, så passa på att testa redan idag! 
 
 
Lördag - Köttfärsknyten med kall citronsåsSmördegsinbakade köttfärsknyten! Pilligt? Ja. Värt besväret? JA!  Det är alltid en hit helt enkelt! Man fyller degen med en kryddig köttfärsröra man tycker om, serverar dem med en kall, svalkande sås och lördagslyxet är ett faktum! 
 
Söndag - Citron- och smörbakad kycklingfiléEn lättlagad rätt som kan passa alldeles perfekt till söndagsmiddag. Allt i en och samma form, och middagen är klar på ett nafs. För att inte prata om hur fantastiskt god denna rätten är!! Bjud hem lite vänner, eller familj, vetja och ställ till med kycklingfest! 
   
Veckans söta - VaniljbullarBullar - alltid bra att ha hemma i frysen om man vill ha lite fika eller får besök. De tar lite tid att göra tack vare de dubbla jästiderna, men det blir många bullar av degen och jo, det är klart värt tiden man lägger ner. Alla älskar bullar helt enkelt! En vanlig vetebulle kan man nästan fylla med precis vad som helst faktiskt... Här hemma är den klassiska hederliga kanelbullen den vanligast önskade, men vaniljbullen kommer inte långt efter på familjen önskelistor.