Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklingfrittata

Hej mina vänner!
 
Augusti månad redan säger kalendern mig och jag kan konstatera att juli månad flög förbi alldeles för snabbt, som vanligt. Jag ska ärligt erkänna att det känns lite vemodigt att säga att augusti redan är kommen, speciellt en dag som idag. Visserligen är det fortfarande varmt, men det är mulet på himlen och solen lyser med sin fråvaro... Jag vill verkligen att sommaren ska vara längre, så håll alla tummar ni bara någonsin har att vi får njuta av sommaren hela augusti ut också i alla fall (gärna längre givtevis, men jag tar det jag får). 
Detta är för övrigt min sista semestervecka för i år, och även semestern har, som vanligt, flugit förbi alldeles för snabbt. Jag ska inte sticka under stol med att jag gärna hade varit ledig ett par veckor till om semesterdagarna bara hade tillåtit det. Nåja, jag ska försöka att inte tänka på det och istället njuta av dessa sista dagarnas ledighet innan det är tillbaka till verkligen och vardagen ännu en gång. Vi har trots allt haft en riktigt fin semster och hunnit med en hel del under den.
 
Igår fick vi spotanbesök av min kusin och hennes familj till exempel. Vi gick ner till sjön och åt lunch vid campingen och sen badade barnen en sväng. Jag stog på bryggan med kofta på, men barnen skulle promt bada, så det gjorde de också. Haha, galningar! Nåja, de hade kul tillsammans och det är huvudsaken i alla fall. Det gäller att ta vara på tiden som sagt, för vem vet hur länge till man ens kan bada utomhus? 
 
Idag har vi en riktigt hänga-hemma-och-bara-vara-dag på min begäran. Vi har som sagt hunnit med väldigt mycket under denna semstern, och antingen varit iväg eller haft folk hemma mer eller mindre vartenda dag, så idag vill jag bara vara. Ni vet, bara hänga och slöa runt här hemma. Så, det är exakt vad jag tänker göra också resten av dagen: en bok, en kaffekopp och en stol på altanen!
 
Innan jag öppnar boken vill jag tipsa er om en superenkel bjudrätt, eller för den sakens skull vardagsrätt, som går snabbt att göra och smakar fantastiskt gott. Krämig och smakrik kycklingfrittata som passar minst lika bra till lunch som den gör till middag och som för den sakens skull kan avnjutas både varm eller kall. Dessutom, blir den extra festlig att servera på bjudningen om man tillagar dem i små söta potionsformar.
 

Kycklingfrittata


4 portioner
 
  • 400 gram kycklingfilé
  • 1 gul lök
  • 5 dl mjölk
  • 5 ägg
  • 1,5 tsk salt
  • 2 msk curry
  • svartpeppar
 
  1. Skär kycklingfilén i små bitar och skala och finhacka löken.
  2. Bryn löken tillsammans med curryn.
  3. Rör ner kycklingen och stek tills kycklingen fått fin färg.
  4. Lägg kyckling och lök i en ugnssäker form.
  5. Vispa samman mjölk, ägg, salt och svartpeppar och häll äggstanningen över kycklingen. 
  6. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 35-40 minuter till frittatan fått fin färg.
 
Servera direkt, tillsammans med en krispig och fräsch grönsallad. 
 
 
 
#1 - - Amanda:

Åh du har så många härliga recept! Ska defenitivt prova denna :)
Mvh
www.amandasminnen.wordpress.com

#2 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

Gud så gott

#3 - - Erika:

Mumsigt!