Powered by Jasper Roberts - Blog

Kladdkaka

Godmorgon mina vänner!
 
Det verkar som att min kropp tyckte särskilt mycket om att komma från ett 34-gradigt Turkiet till ett 17-gradigt Sverige... Jag har nämligen blivit genomförkyld, igen! Det var inte alls länge sedan jag var det sist, jag som aldrig blir sjuk i vanliga fall. Så, inatt har sömnen minst sagt varit undermåtlig, och nu sitter jag bänkad här med en kopp pepparmintste i hopp om att det ska lindra något. Resten av huset sover fortfarande, ja, även barnen, trots att klockan snart är 9:30! Jag har ju sagt så många gång förr att sovmorgon rankas högt här, och alltså inte bara hos min, utan även resten av familjen. Nåväl, håll tummarna att det är en snabbt övergående förkylning i alla fall...
 
Idag ska vi i alla fall hem till min allra finaste vän Maria och hennes grabbar! Vi har ju inte setts på över en vecka nu när vi varit iväg, så detta måste det råda bot på snarast möjligt! Alltså i eftermiddag. Där blir det väl god fika och god middag i vanlig ordning, men framför allt häng med härligt gäng - en lugn och skön dag i gott sällskap är det bästa jag vet. Dessutom visar prognosen att det ska bli sol idag, så det kanske till och med kan bli fika på altanen med andra ord. Kaffe på altanen är alltid godare än kaffe vid köksbordet. 
Jag ska dessutom inom en sväng till mitt gamla jobb idag och hälsa på tänkte jag. En viss liten tant firar sin födelsedag och innan jag slutade där så lovade jag att komma på hennes kalas, så det ska jag givetvis göra! En liten present och en kram till eftermiddagskaffet kan göra mycket för välbefinnandet. 
 
Vad ska ni själva hitta på idag?
Varför inte sjävla ställa till med en fika på altanen eller balkongen i eftemiddag? Bjud in någon nära och kär och sätt på kaffebryggaren, eller kanske bara njuta av den där kaffekoppen i solen själv till och med. När man dricker kaffe i solen finns det ett tillbehör som slår alla andra med hästlängder, och det är givetvis choklad. Choklad och kaffe i kombination är helt enkelt oslagbart! Så, släng ihop en snabb chokladig kaka redan nu, så är den redo att förtäras i solen senare under dagen. Vilken slags chokladig kaka? Ja, men varför inte klassikernas klassiker: kladdkakan! Vem älskar inte en klassisk kladdkaka liksom!
 

Klassisk kladdkaka


6-8 portioner
 
  • 150 gram smör
  • 3 dl socker
  • 0,5-1 dl kakao, efter smak
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 dl vetemjöl


  1.  Smält smöret i en kastrull och ta bort kastrullen från värmen.
  2. Rör ner socker, kakako och vaniljsocker i smöret
  3. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
  4. Rör sist ner vetemjölet och  handvispa till en slät smet.
  5. Bred ut smeten i en smord och bröad springform, ca 25 cm i dm.
  6. Grädda kakan på 175 grader i nedre delen av ugnen i max 20 minuter.
  7. Låt kallna och förvara sedan i kylen i minst 1 timme.
 
Sikta över florsocker och servera sedan tillsammans med lättvispad grädde och gärna lite färska bär!