Powered by Jasper Roberts - Blog

Farfar Skoughs fisksoppa

Godkväll allesammans!
 
Nu börjar helgen, och veckan att lida mot sitt slut igen... Hoppas ni alla haft en bra vecka?
 
Min andra semestervecka har varit kantad till bredden av gott sällskap i alla fall. I tisdags var vi hemma hos Maria och hennes familj och grillade och umgicks hela dagen, för att sedan sammanståla igen i fredags. I fredags satte vi oss alla i bilen och körde ner till Ronneby Brunn där vi spenderade hela eftermiddagen vid Brunnsbadet. En massa sol och bad, och givetvis en glass eller två under tiden, precis som sig bör. Jag lyckades dessutom med bedriften att bränna mig i solen... Jag klarade mig en hel vecka i Turkiet utan att bränna mig, men en eftermiddag i Blekinge? Nej, det gick tydligen inte, haha! Nåja, det är lätt hänt när man, som jag, är rödhårig och har superkänslig, blek, hy. Inte hela världen. 
Hursom, igår var vi hembjudna till en gammal kollega till mig på middag, så vi begav oss dit. Det serverades lördagstacos, hembakad jordgubbs- och rabarberpaj med vaniljglass och sen en massa goda snacks framåt kvällen. Det var en riktigt trevlig kväll för hela familjen och barnen ville inte åka hem, trots att vi var där tills mitt i natten. Gott betyg på en lördagskväll med andra ord!
 
Idag har vi varit iväg en sväng till Älmhult, och Ikea. Tanken var att vi skulle köpa en ny matservis, vilket vi förvisso faktiskt kom hem med, men det blev som vanligt en hel del annat också. Man hittar alltid något man inte visste att man behövde när man kör till Ikea, det går inte att undvika. Vi kom inte bara hem med den nya servisen, utan också med nya dricksglas, och nya bestick. Plus att vi hittade en ny klocka/hylla till köket och nya tavlor till detsamma. Nu är alltsammans redan uppsatt och köket fick sig ett rejält lyft med ganska enkla medel. Ibland behöver man förnya sig helt enkelt.
 
Nu är dock som sagt denna veckans alldeles snart slut, och vi ska runda av med ett favoritrecept tänkte jag! Idag bjuder jag på en liten familjeklenod nämligen, som kommer från min sambos farfar - en helt förförande god fisksoppa med lite extra allt, som han alltid gör. Om ni, som jag, älskar fisk så är denna soppan ett måste! Är ni kanske inte överförtjusta i fisk generellt så är den ändå ett måste - jag lovar att ni kommer att älska den! Krärmig och fantastiskt välsmakade, passar den ypperligt bra tillsammans med ett glas vitt i sommarsolen. 


Farfar Skoughs fisksoppa

 
4 portioner
 
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 morötter
  • 6 dl vatten
  • 2 dl vitt vin
  • 2 fiskbuljongtärningar
  • 400 gram kräftost
  • 2 dl creme fraiche
  • 400 gram vit fisk
  • 200 gram räkor
  • 1-2 krm cayennepeppar
  • 0,5 dl dill
  • salt
 
  1. Skala och finhacka löken, och skala och skiva morötterna.
  2. Fräs löken och morötterna i en kastrull. 
  3. Häll över vitt vin och vatten, och lägg i buljongtärningarna.
  4. Koka upp och låt koka i ca 5 minuter.
  5. Rör ner kräftost, creme fraiche, cayennepeppar och salt. Koka upp igen och låt koka ytterligare 5 minuter.
  6. Dela fisken i mindre biatr och lägg i den. Sjud sakta tills fisken är genomkokt.
  7. Lägg sist i räkorna och dillen och låt bara bli varmt.
  8. Smaka av med salt.
 
Servera rykade het tillsammans med en skiva vitlöksbröd.