Powered by Jasper Roberts - Blog

Chiapudding med hallon

Godmorgon söndag!

Sista dagen på veckan är här igen, och denna söndagen är dessutom den sista semesterdagen för denna sommaren... Ok, jag har officiellt semester imorgon med, och börjar inte jobba förrän på tisdag, men ändå, det känns fasen lite vemodigt om jag ska vara ärlig... Speciellt med tanke på att det är hösten och sen vintern vi har famför oss vad det lider. Visserligen tycker jag att hösten är ganska mysig, men den där vintern... Ja, ni vet väl alla vad jag tycker om den vid detta laget! Just denna vintern har jag dock något riktigt roligt att se fram emot i och för sig. Igår bokade vi nämligen ännu en resa, i december. Visserligen "bara" fyra dagar denna gången, men det ska bli riktigt roligt verkligen och jag ser fram emot det oerhört mycket! Var vi ska åka? Till London och julklappsshoppa! Hela min lilla familj tillsammans med min svärmor och min svägerska och hennes familj, och det ska bli skitkul verkligen! Japp, något att se fram emot i vinter som sagt! 

På tal som svärmor förresten så är hon ju här hos oss på besök denna helgen. Igår hängde vi mest här hemma och tog det lugnt. Min bror och brorson kom förbi igår igen, så nu är sambons tatuerings slutförd, och barnen fick leka lite till. Idag ska vi in till stan en sväng för vi har lovat svärmor glass på Otto och Glassfabriken inne i Växjö City - svärmor älskar glass, till och med mer än mig, vilket säger ganska mycket, haha! 

Först och främst denna söndag ska vi dock samlas runt frukostbordet allihopa, alldeles strax. På helgerna när alla har tid och chans att äta frukost tillsammans så brukar vi passa på att göra det där lilla extra av frukosten, speciellt med tanke på att vi i vår familj aldrig äter frukost tillsammans i veckorna. Så, helgfrukostarna består gärna av ett fulldukat bord med massa olika pålägg, bröd, gröt, ägg, frukt och grönt. Ja, det ska vara mycket och det ska vara färgglatt helst! Idag vill jag tipsa er om ett riktigt gott frukostalternativ om man vill skippa bröd-delen av frukosten - chiapudding. En god, kall och nyttig pudding gjord på chiafrön och sojadryck som är både rik på protein och omega 3. Fröna är dessutom fiberrika och med andra ord bra för magen. Ja, ni hör ju själva, det är den perfekta frukosten, eller mellanmålet för den delen! 

 

Chiapudding med hallon

 
1 portion
 
  • 1,5 dl sojadryck
  • 2 msk chiafrön
  • 0,5 dl hallon + ett par extra
  • 1 tsk vaniljextrakt
 
  1. Mosa sönder hallonen med en gaffel.
  2. Blanda samman alla ingredienserna .
  3. Häll upp i ett glas eller en skål.
  4. Ställ kallt i minst 1 timme (rör gärna runt någon gång under de första 10 minuterna då fröna annars gärna fördelas ojämnt).


Toppa med några färska hallon innan servering.
 
 
 
#1 - - Emiza:

mums

#2 - - Erika:

Älskar chiapudding!

#3 - - kerstin:

Vad är sojadryck för något?

Svar: Vegetarisk dryck gjord på Sojabönor. :-)
Jessica Fransson

#4 - - kerstin:

Googlat men det flera sorters sojamjölk. Hjälp?

Svar: Funkar med vilken som. :-) Man kan även använda havremjölk, eller mandelmjölk om man vill det. :-)
Jessica Fransson