Powered by Jasper Roberts - Blog

Blåbärsmoussetårta

Godmorgon 28 juli, min födelsedag!
 
Idag fyller minsann lilla jag år, och som vanligt så älskar jag fortfarande att fylla år! Det är något speciellt med en dag som bara är ens egen, jag kommer nog aldrig växa ifrån att tycka det är roligt, hoppas jag i alla fall! Fast, 'lilla jag' kanske är fel uttryck numera med tanke på att jag fyller hela 35 år gammal idag... Nej, kanske inte så liten direkt längre, men inte så gammal heller minsann. Jag tror dessutom stenhårt på att ålder bara är en siffra och att man verkligen inte är äldre än man gör sig. Säkerligen därför jag fortfarande tycker det är kul att fylla år. 
 
Hursom, idag för 35 år sedan, 1981, på en extremt varm sommardag (den varmaste veckan på hela sommaren enligt min mamma), så föddes jag på ett sjukhus i Blekinge, och resten är, som man säger, historia. Idag blir det dock en lugn födelsedag för firandet, det gick av stapeln redan igår nämligen. Igår firade jag nämligen min födelsedag nere i Blekinge med släkten, och tillsammans med min kusin som fyller år två dagar innan mig. Jag, som är äldst av alla tretton kusiner och hon, som är yngst av kusinerna, firade våra födelsedagar ihop igår. Det var plockmat, det var tårta, det var presenter och det var långväga släktingar på besök för att kalasa tillsammans med oss. Solen sken och barnen lekte, badade och hade roligt tillsammans med sina nästkusiner.
 
På lördag sen ska det firas mer, tillsammans med vänner, här hemma då jag bjudit in till grillkväll. Jag har en hel A4-lista med olika anrättningar jag vill bjuda på, bufféstyle, så morgondagen kommer med andra ord att spenderas i köket mer eller mindre hela dagen.
Först ska jag dock njuta av dagen, min födelsedag, tillsammas med min lilla familj. Om de har något planerat för mig, det vet jag inte än, men det får jag se allt vad dagen lider. Ett stående inslag när det kommer till min födelsedag är hur som helst blåbär. Blåbär är verkligen det bästa jag vet, och det är ingen födelsedag utan blåbär till fikat! Så, därför vill jag idag bjuda er på en högst personlig favorit - blåbärsmoussetårta! En frisk och syrlig blåbärsmousse på chokladbotten som gör sig extremt bra till kaffet!
 
 

Blåbärsmoussetårta

 
10-12 portioner
Botten:
  • 120 gram mörk choklad
  • 100 gram smör
  • 2,5 dl socker
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 2 ägg
  • 1,5 dl mjöl
 
  1. Bryt sönder, eller hacka chokladen.
  2. Smält smöret i en kastrull, och ta sedan bort den från plattan.
  3. Rör ner chokladen i smöret, till en jämn smet.
  4. Tillsätt socker, vaniljsocker och salt.
  5. Rör ner äggen, ett i taget.
  6. Vänd sist ner mjölet och rör samman till en jämn och smidig smet.
  7. Smörj en springform, ca 22 cm i dm, och klipp ut en rundel av bakplåtspapper att lägga i botten på formen.
  8. Häll i smeten och grädda på 175 grader i ca 25-30 minuter - den ska vara lätt kladdig i mitten.
  9. Låt svalna. 
 

Blåbärsmousse:
  • 5 gelantinblad
  • 250 gram svenska blåbär 
  • 3 äggulor
  • 1 dl florsocker
  • 2 dl gräddfil
  • 3 dl vispgrädde
 
Garnering:
  • Färska, amerikanska, blåbär
 
  1. Lägg gelantinbladen i en skål med kallt vatten och låt dra i ca 5 minuter.
  2. Mixa blåbären till en fin puré.
  3. Vispa samman äggulorna och florsockret vitt och pösigt.
  4. Blanda ner blåbärspurén och rör till en jämn smet.
  5. Krama ur vattnet ut gelantinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull.
  6. Rör ner gelantinet i äggsmeten.
  7. Blanda i gräddfilen.
  8. Vispa grädden halvfast och vänd sist ner den i smeten, till en jämn smet.
  9. Häll smeten på den kalla chokladkakan i formen.
  10. Ställ i kylskåp i minst 5 timmar.
 
Dekorera med färska blåbär, och servera! 
 
 
#1 - - Catrin - theVeganista.se:

Åh så gott det ser ut!! <3

#2 - - a n n i k a:

Gott!

#3 - - Nikita:

Hej fina du!

Jag har precis startat en träningsblogg Isilife. Vill du kika in och kolla? Hade blivit superglad verkligen. Och ännu gladare om du ville slänga in en kommentar, och kanske säga vad du tycker, eller ge lite feedback?

Puss på dig, Nikita

www.nikitalindblad.isilife.se

#4 - - Carin:

Ett jätte stort GRATTIS på din födelsedag.
Hoppas att du fick en jätte fin dag.
Hipp Hipp HURRA

Svar: Tack snälla du, det fick jag! <3
Jessica Fransson

#5 - - Anonym:

Tack för receptet, gjorde den idag. Alla sm smakade tyckte den var jättegod. Botten måste va bra som kladdkaka tänker jag.

Svar: Tack själv, kul att höra att den uppskattades! :-D
Jessica Fransson

#6 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

ååh vad gott

#7 - - Erika:

Det låter gott :)