Powered by Jasper Roberts - Blog

Sandkaka

Hej och varmt välkommen säger vi till denna torsdag! 
 
Torsdag innebär ju att det börjar närma sig helgen igen, och what's not to like med det liksom?! Nej, precis! Full fart framåt säger jag bara!! Igår kväll satt jag och kikade runt på nätet efter resor... Ja, det får ju mig så klart att längta framår ännu längre, lite på gott och ont. Min högsta önskan just för tillfället är att snön ska smälta bort och det ska bli vår igen! Tyvärr vet jag ju att detta aldrig händer denna tiden på året, hur mycket jag önskar det, så det är liksom bara att gilla läget. Det hindrar ju dock inte mig från att drömma mig bort till värmen dock... Nu längtar jag efter sommaren än mer bara för det! Vart resmålet går vet jag dock inte än. På barnens önskelista står Legoland högst i topp, och har så gjort de sista två åren, så dit blir det antagligen en resa i alla fall. Sen får vi se... Nåja, det är ju, tyvärr, långt kvar tills dess...
 
Vi fokuserar på nutid lite istället då... Idag ska jag jobba, men det är inte vilken jobbdag som helst, för idag står det nämligen ledsagning med utflykt på schemat. Dagens inplanerade utflykt går till stan och närmare bestämt biosalongen! Om jag får betalt för att gå på bio i eftermiddag alltså? Japp! Mitt jobb har definitivt en hel del fördelar om man ser på det så - förena nytta med nöje är väl aldrig fel när chansen ges? Nej, just det.
 
När jag ändå är inne på jobbet så kan vi ju osökt gå över till att pratat om bakverk, eller hur? Helgen är runt hörnet som sagt, och kanske vill man ha något lite extra gott söndagsfika tillsammans med nära och kära även denna helgen. Jo, det vill man ju förstås, så denna veckan tänkte jag tipsa om en riktig klassisker. Ja, det är en klassiker från våra morföräldrars tid, och kanske än längre tillbaka än så. Sandkaka mina vänner! 
Sandkaka är, sitt namn till trots, inte bakad på sand, utan påminner väldigt mycket om sockerkaka, men den är lite fastare i konsistensen. Mängen romarom kan man öka/minska efter eget smak och tycke, eller för den sakens skull ersätta med 1-2 msk konjak om man så vill! Hur som helst är det en lättbakad klassiker som är väldigt god till eftermiddagskaffet! Jag säger som jag alltid säger - man ska aldrig underskatta klassiskerna! 
 
 

Sandkaka


  • 250 g smör
  • 3 dl strösocker
  • 4 ägg
  • 1 msk romarom (dr. oetker)
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl potatismjöl
  • 2 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
 
  1. Vispa samman smör och socker, vitt och pösigt.
  2. Vispa ner äggen, ett i taget. 
  3. Tillsätt romarom, vaniljsocker, vetemjöl, potatismjöl och bakpulver och vispa samman till en smet. 
  4. Häll smeten i en smord och bröad kakform, på ca 1,5 liter. 
  5. Grädda på 200 grader i ca 45 minuter. 
 
Låt kakan svalna och servera den sedan skuren i skivor.