Powered by Jasper Roberts - Blog

Pasta med kassler- och spenatsås

Välkommen lillördag!
 
Eller ja, välkommen är kanske fel ord att använda med tanke på att minst halva dagen redan gått... Ja, denna onsdagen har gått i full fart. Nattjobbet flöt på bra, vilket alltid är skönt förstås, och efter jag gick av mitt pass imorse tog jag mig in till stan en sväng. Nästa månad är kantad av kalas i vår släkt verkligen då vi har inte mindre än åtta (!) släktigar som fyller år i samma månad. Så, dags att börja inhandla presenter med andra ord, vilket var syftet med svängen inom stan efter jobbet. De första tre födelsedagarna går nämligen av stapeln redan nästa vecka, då bland annat min son fyller 7 år, plus att vi ska fira min kusins dotter som fyller 2 bara några dagar efter min son. Min svärfar, barnens farfar fyller dessutom år dagen innan min son, så ja, ni hör ju själva...  Hur som helst, shoppingen gick bra, jag hittade på ett ungefär det jag skulle, så nu är sonens presenter i sin ordning och likaså 2-åringens presenter är inhandlade. Jag är med andra ord en bra bit på vägen, vilket känns skönt. Nu ska det bara fixas tårta och önskemiddag till sonen också, men det får bli en annan dag.
 
Resten av dagen då? Ja, nu har jag fått vila lite efter nattjobbet och barnen ska hämtas. Senare ikväll ska sonen på sin gympa och middagsmaten ska tillagas... Denna onsdagen har gått, och kommer fortsätta gå, i ett som sagt. Hur mycket man än har att göra så måste man ju dock alltid äta, eller hur? Jo, det måste man ju, men bara för att man har det lite stressigt, eller är trött behöver man inte göra avkall på en välsmakade och mättande middag. Nej, istället gäller det att ha ett par snabba äss i rockärmen! 
Snabbmat behöver inte betyda något dåligt, och det behöver definitivt inte betyda att det inte är hemlagat! Nej, med små enkla knep och ett fåtal ingredienser kan man trots tidspress och trötthet få till en god middag som passar hela familjen, jag lovar! Därför vill jag idag tipsa om en förförande god kasslersås till pasta som är klar på max 15 minuter! Knepet är att använda redan färdig ostsås - för jo, någon gång ibland får man lov att ta en liten genväg faktiskt! Rör man dessutom ner grönsakerna i såsen så har man den biten av middagen också avklarad. Koka lite pasta och servera med denna snabblagade, otroligt krämiga kassler- och spenatsås och du har en middag på bordet inom några minuter som gör alla mätta och nöjda. En storfavorit i min familj! 
 

Pasta med kassler- och spenatsås


4 portioner
 
  • 500 gram kassler
  • 1 gul lök
  • 200 gram färsk bladspenat
  • 2 pkt kyld, färdig ostsås
  • salt och peppar
 
 
  1. Tärna kassler och finhacka löken.
  2. Fräs kassler och lök tillsammans i en gryta, tills löken är mjuk och glansig.
  3. Rör ner bladspenaten och fräs tills den "krympt" ihop. 
  4. Häll över ostsåsen och låt koka upp.
  5. Låt puttra samman i ca 5 minuter under omrörning.
  6. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera till nykokt pasta och strö gärna över lite riven parmesan på toppen.  
 
 
#1 - - Helene:

Va hungrig man blev :3