Powered by Jasper Roberts - Blog

Morotskaka med rosa frosting

Glad Alla Hjärtans Dag! 
 
Har ni några speciella planer för dagen kanske? Ja, Alla Hjärtans Dag är ju i allra högstra grad en kommersiell högtid, men vet ni vad? Jag tycker det är ganska mysigt ändå! Självklart ska man visa uppskattning alla dagar på året, men ibland kan det vara mysigt med en speciellt dag som en extra påminnelse liksom. 
 
Alla Hjärtans Dag i vårt hus är numera dock mer känt som vår dotters födelsedag mer än någonting annat. Ja, idag för fem år sedan blev jag mamma för andra gången när en liten lillasyster kom till världen med buller och bång. Bråttom hade hon, och viljestark var hon redan då. Detta lilla yrväder vi kallar dotter är en envis, viljestark, vetgirig, påhittig liten sång- och dansfågel till individ som kan prata öronen av den mest erfarna talare! Denna älskade lilla flicka som är hela min värld och som jag älskar av hela mitt hjärta. 
 
Grattis älskade Hayley på din 5-års dag! 
 
Idag har vi firat henne ordentligt, först hemma med paketer till frukosten och sedan på Leos Lekland nu i eftermiddag tillsammans med hennes kompisar. Ett prinsessklalas i prinsessrummet med pannkakor till lunch, marängsviss till efterrätt och en massa fina presenter och kramar från hennes små vänner. Förutom en liten rutschkane-incident som lämnade ett stort rött skrapsår på hennes kind är hon övernöjd med dagen och sitter just nu här bredvid mig och leker med en sjöjungru hon fick i present från en av kompisarna. Ikväll avrunda vi dagen med fröskens önskemiddag - köttbullar och potatismos - och en bit tårta. 
 
Eftersom min dotter älskar rosa, och det faktiskt är Alla Hjärtans Dag idag, så tänkte jag bjuda er på en rosa hjärtankaka, för vad kan passa bättre än det en dag som denna?! En saftig morotskaka med ett barsligt gott frosting-täcke som lämnar lite att önska även för den kräsna kalasgästen vill jag lova! Vill man göra en tårta av den är det buenkelt att dela den i mitten/tre delar och fylla den med sin favoritfyllning. Testa exempelvis att fylla den med nötcreme eller Nutella som gör sig väldigt väl tillsammans med en saftiga, kanelsmakade morotskakan och den söta frostingen. 
 
Fortsatt trevlig Alla Hjärtans Dag till er alla! 
 

Morotskaka med rosa frosting

 
Morotskaka:
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk kanel
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl smält smör
  • ca 3 dl rivna morötter
 
  1. Vispa äggen och socker vitt och pösigt.
  2. Blanda i mjöl, bikarbonat, bakpulver, kanel och vaniljsocker.
  3. Blanda sist i smöret och morötterna.
  4. Häll smeten i en smörjd och bröad springform, i form av ett hjärta, och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 35-40 minuter.
 
Frosting:
  • 50 gram cream cheese
  • 2 dl florsocker
  • 30 gram rumstempererat smör
  • 1 tsk vaniljsocker
  • röd karamellfärg
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till en slät frosting.
  2. Tillsätt karamellfärg, några droppar i taget, tills det blir en fin rosa färg.
  3. Bred ut glasyren över kakan i ett jämnt lager.
 
Toppa kakan med exempelvis hjärtanströssel och jordgubbsströssel, sen är det bara att hugga in! 
 
 
#1 - - Carin:

Heyley önskar dig ett stort Grattis på din
5årsdag.
Hoppas att du fick en fin dag.
Kram🎈🎂🎁
Min son fyller 5år i mars och önskar sig KALAS oxå på Leos lekland
Med pirat tema.
Ha nu en fin alla hjärtans dag kväll

Svar: Stort tack för grattis Carin! ❤️ Vi har haft en mysig kalasdag tillsammans, hoppas dagen varit fin för dig och de dina också! Kram
Jessica Fransson