Powered by Jasper Roberts - Blog

Kokosdrömmar

Godmorgon Trettondagen!
 
Knallröd dag i almanackan, vilket innebär ledig dag för de allra flesta kanske. Jag ska dock jobba idag, som ni kanske ser på klockan... Nej, annars hade jag definitivt inte varit uppe vid denna tiden vill jag lova. Nåja, jag har bara halvdag idag igen, så det känns skönt! Jag ska dessutom baka lite på jobbet idag tänkte jag, och det tycker jag ju alltid är kul, vilket gör att det blev lite mindre motigt att stiga upp idag när klockan ringde. 
 
Nåväl, trettondagen som sagt och med andra ord allmän helgdag i Sverige. Varför kanske man kan undra? Ja, då kan ni ju ge historienörden i mig en chans att göra ett framträdande igen - trettondagen är en kristen högtid som alltid infaller den 6 januari varje år, tretton dagar efter jul. Vi firar den för att det var på denna dag de tre vise männen besökte Betlehem efter Jesu födelse. I dagens Sverige har vi ganska få troende, och med andra ord kanske inte många som vet varför vi har de helgdagar vi har. Själv skulle jag inte kalla mig för troende, men jag är mycket intresserad av historia! Få kanske vet att jag i grund och botten är gymnasielärare i ämnena engelska och just, historia!
 
Oavsett om ni firar trettondagen, eller bara är glada över att få en extra ledig dag så här mitt i veckan, så kanske ni vill passa på att äta eller fika något lite extra dagen till ära? Jag som ska sagt baka på jobbet idag, så jag tänkte att ni kanske också var lite baksugna? Jo, men det är man väl oftast! Det ska ju så klart helst inte vara något som är alltför komplicerat, utan ska gå snabbt och smidigt, och vara försvinnande gott förstås! Därför vill jag idag tipsa er om Drömmar - en klassisk småkaka från Sju Sorters Kakor - men med en liten twist. 
 
Förra månaden började jag prenumerera på Bakboxen - en låda man får hem en gång i månaden som innehåller en del ingredienser, färdiga recept och ett och annat kökstillbehör (om man tar den stora boxen). Jag får absolut inga pengar för detta inlägget och Bakboxen vet inte om att jag skriver detta, men jag tyckte detta var en sådan rolig idé och jag blev mer än nöjd med min box, så därför vill jag tipsa er också! 
Ett perfekt sätt att hitta lite ny inspiration helt enkelt! I min första box fick jag hem ingredienser och recept till tre olika sorters småkakor, däriband dessa Kokosdrömmar som var det första receptet jag testbakade av dem. De var väldigt lättbakade, och ja, barnen älskade dem, och vi vuxna med. Den första plåten tog slut i ett litet nafs, och bättre betyg än så kan man ju knappast ge! Därför vill jag dela med mig av receptet till er också, så håll till godo! 
 

Kokosdrömmar


60 stycken
 
  • 250 gram smör
  • 2 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 dl kokos
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk hjorthornssalt
 
 

  1. Vispa samman smör, socker och vaniljpulver till en jämn massa. 
  2. Blanda samman mjöl, kokosflingor och hjorthornssalt separat.
  3. Vispa sedan ner mjölblandningen i smörmassan, gärna med hjälp av en köksmaskin.
  4. Krama ihop degen till en boll och vira in den i plastfolie. Låt sedan degen vila i kylen i minst 30 minuter.
  5. Dela degen i tre lika stora delar, och dela sedan in vardera del i 20 små delar.
  6. Rulla varje liten degbit till bollar och lägg bollarna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt, ca 15 bollar/plåt då de behöver utrymme under gräddningen. 
  7. Grädda på 150 grader i ca 10-14 minuter, i mitten av ugnen. 
 
Låt kakorna svalna helt på plåten innan du tar bort dem, de är mycket sköra när de är nygräddade.