Powered by Jasper Roberts - Blog

Turkisk pepparfudge

Godmorgon fredag!
 
Älskade fredagar, alltid lika välkomna! Idag känner jag mig dessutom mycket piggare som tur väl är! Sjuk är något jag väldigt sällan är, och jag är dessutom fruktansvärt dålig på att vara sjuk. Jag tillhör inte den kategorin av människor som har lätt för att bara vara sjuk; ligga i soffan, ta det lugnt, vila. Nej, det kryper liksom i kroppen på mig och jag blir rastlös. Jag var dock ganska duktig på att ta det lugnt igår faktiskt, jag ansträngde mig, haha. Hur som helst så mår jag som sagt lite bättre idag, och det känns skönt. 
På tal om saker som känns skönt: imorgon går jag officiellt på semester och ska vara ledig de kommande två veckorna, vilket jag verkligen ser fram emot! Vi ska fira jul med nära och kära och vi ska dessutom åka till London och strosa runt i några dagar, vilket ska bli alldeles underbart roligt verkligen! Det är välbehövligt med ett litet mini-break här och där!
 
Idag är det ju som sagt fredag, vilket är roligt i sig bara det, men just denna fredagen har jag sett fram emot lite extra mycket, av två anledningar. Först och främst så ska jag få hämta min nya bil idag! Japp, jag ska "få" en ny bil idag - jag ska lämna in min Volvo och köra hem i en Audi A3 SPORT istället, och den är såååååå fin! Fantomsvart med pärleffekt står det så fint i papperna, och jag verkligen längtar efter att få susa fram i den på vägarna! 
Efter att jag fått hem min nya bil så blir det roligt fredagsnöje nummer två, nämligen fest med jobbet. Vi ska bowla och äta gott tillsammans och sen efteråt har jag hört talas om att det blir lite efterfest med tillhörande frågelekar hemma hos en av mina fina kollegor Evelina. Det ska bli riktigt kul verkligen, och ja, jag tänker minsann vara med, feber eller ej. Det är bara att bita ihop helt enkelt. Kvällen kanske inte bli så sen, men jag tänker vara med så mycket jag bara orkar i alla fall. Så det är så!
 
Här och nu tänkte jag dock fortsätta tipsa er om lite godsaker till julen, med tanke på att den är alldeles runt hörnet. Imorgon är det bara en vecka kvar till julafton med allt vad det innebär. Klappar, god mat och en massa annat gott. Ni hittar massor med tips både till julbordet och till gottebordet i min julkategori här på, så det är bara att klicka sig dit och kika runt om ni vill ha lite tips, inspiration och recept.  
Idag fyller vi på julkategorin med ännu ett fudgetips! Personligen verkligen älskar jag saltlakrtits, och jag vet att ni är många med mig där ute! Så, här kommer en krämig liten godbit med smak av turkisk peppar som verkligen inte går av för hackor! Givetvis kan man utesluta karamellfärgen, men det blir roligare färg på fudgen om man ansvänder den - Panduro har svart färg om ni har svårt att hitta i de vanliga matbutikerna. 
 
Trevlig fredag, och kommande helg till er alla! 
 

Turkisk pepparfudge


  • 3 dl vispgrädde
  • 4 dl socker
  • 50 gram smör
  • 4 msk ljus sirap
  • 1 påse turkisk peppar
  • 200 gram mjölkchoklad
  • svart karamellfärg
  • lakritsströssel
 
  1. Krossa turkisk pepparkaramellerna fint och hacka chokladen.
  2. Blanda samman grädde, socker, smör, sirap och krossad godis i en kastrull.
  3. Låt sjuda under omrörrning tills allt smält samman.
  4. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner chokladen under omrörning. 
  5. Droppa ner karamellfärg och rör runt tills smeten blir svart.
  6. Häll smeteni en bakplåtspappersklädd form, ca 20x20 cm. 
  7. Toppa med lakritsströssel.
  8. Ställ kallt, i minst ett par timmar.
  9. Skär sedan upp i lagom stora munsbitar. 
 
Tips!
Svårt att skära? Spola kniven under rinnande vatten efter varje snitt, så går det mycket lättare!