Powered by Jasper Roberts - Blog

Thaigryta

Hej och välkommen fredag!
 
Jag fortsätter skriva till er från sjukstugan i Småland... Ja, här är vi inte friska än tyvärr. Mitt egna elände börjar nog gå lite smått åt rätt håll nu i alla fall för min feber har äntligen lättat, nästan två veckor senare! Tyvärr är dock halsen och näsan i samma tillstånd än och ställer till det för mig rejält, speciellt på nätterna då jag inte kan sova som ett resultat av det. Hostmedicinen hjälper dock något, vilket känns skönt. Däremot så kan jag fortfarande inte kan prata. Min röst försvann för snart två veckor sedan och den har fortfarande inte kommit tillbaka vilket är jättejobbigt verkligen!
Notera dock att jag skrev att vi inte var friska än... Ja, jag har lyckats smitta ner båda barnen nu också. Mina stackars små! Min son blev sjuk i början på veckan, men är sin vana trogen pigg ändå. De första två dagarna låg han och sov i soffan mer elle rmindre större delen av dagarna, men nu är han piggare. Hade man inte tagit tempen på honom så hade man knappt märkt att han var sjuk längre, vilket ju förstås är jätteskönt. Dottern däremot är en anna femma. Hon fick feber i onsdag natt och har sedan dess varit jättehängig med hög feber hela tiden, ungefär som jag. Stackarn. Det är dock inte helt varken lätt eller roligt att försöka ta hand om två sjuka barn när man själv är sjuk och egentligen bara behöver vila... Nåja, det får gå. 
Sambon är den enda som ännu så länge lyckats hålla sig frisk för oavnlighetens skull. Det brukar vara tvärtom faktiskt, han blir sjuk medan jag slipper ifrån. Jag brukar aldrig vara sjuk verkligen... Kanske därför det känns extra jäkligt att detta är så långdraget. Hursom, håll alla tummar ni har att vi får bli friska snart nu, för det här börjar bli minst sagt tröttsamt.
 
Fedag som sagt, vad har ni för planer i helgen? 
Vi hade tänkt att vi skulle gå på Frost: Disney On Ice med barnen denna helgen, men ja, vi vet ju alla vid detta laget att allt inte alltid blir som man tänkt sig tyvärr. Vi hade även tänkt oss middag med vänner, men istället får det bli middag hemma, tillsammans, bara vi, och kanske Frost på tvn istället. Det får bli bra det med. 
 
En god middag tycker jag alltid att man kan fira in helgen med, oavsett vad man har för andra planer och avsett om man "bara" är hemma själva, eller om man spenderar helgen med nära och kära. Liksom passa på att sätta av lite mer tid för köket än man kanske kan i veckorna, och på så sätt markera, om inget annat, att det är helg. Tycker om man dock inte, som jag, att det är så kul att stå i köket längre än vanligt så behöver man ju så klart inte det. Nej, man kan sätta en minst lika helglyxig middag på bordet ändå, jag lovar!
Vad sägs exempelvis om en god och lättsam gryta med smaker från det asiatiska köket? Personligen älskar jag asiatisk mat och tackar aldrig nej till en god gryta. Här har ni en thailändsksmakade gryta gjord på lövbiff med friska härliga smaker och både vämer i kylan, och som ger exakt den där helglyxiga känslan på tallriken. Vill man ha lite mer hetta i sin gryta? Öka currypastan bara och du får en gryta med lite extra bett i!
 
Smaklig spis, och en riktigt trevlig helg till er alla.  
 

Thaigryta på lövbiff


4 portioner
  • 500 gram lövbiff
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 1 zucchini
  • 1 tsk grön currypasta
  • 4 dl kokosmjölk
  • 1 lime
  • salt, peppar, fisksås
  • sesamfrön
 
  1. Skär lovbiffen i strimlor.
  2. Skala och skiva löken, och hacka vitlöken.
  3. Kärna ur och skiva paprikorna och zucchinin.
  4. Stek löken och vitlöken i olja i en stekgryta. 
  5. Tillsätt currypastan, kokosmjölken och pressad saft från limen.
  6. Koka upp och låt puttra samman på svag värme  i några minuter.
  7. Woka köttet i omgångar och lägg över i grytan.
  8. Woka grönsakerna och lägg över i grytan.
  9. Låt alltsammans koka på svag värme i 5 minuter.
  10. Smaka av med salt, peppar och fisksås. 
 
Servera tillsammans med jasminris och gärna ett par limeklyftor. Strö sesamfrön över grytan vid servering.