Powered by Jasper Roberts - Blog

Sesampanerad lax med varm morotssallad

God, tidigt tisdagmorgon mina vänner!
 
Hoppas ni alla sovit gott inatt och att ni ficken bra start på veckan igår? Min vecka inledde jag med en heldag på jobbet. Långa dagar är alltid tuffa dagar, men snart kommer det bli en liten schemaändring på min arbetsplats vilket kommer innebära stora förändringar för mig personligen. Bland annat kommer det innebära ytterligare mycket mer ansvar för mig, men med ansvaret kommer även förmånen att jobba mestadels bara dagtid, vilket jag ser fram emot jättemycket! Det innebär att jag får vara hemma med mina barn varje kväll, och det är lycka mina vänner. 
Hursom, resten av veckan då? Jo, den kommer till stor del gå i arbetets tecken faktiskt med två inbokade möten, en utbildning och dessutom vanliga arbetspass däremellan. Ja, jag kommer inte vara sysslolös som ni kanske förstår. 
 
Vad har ni själva för planer i veckan? Berätta gärna.
 
Nästa vecka sedan är det ju påsklov! Ja, änligen... eller ja, det är ju egentligen inte så där fasligt länge sedan det var sportlov om man tänker efter, men alla lov är ju alltid välkomna! Speciellt när de innebär att man kan vara ledig och vara hemma med sina barn som jag har fördelen att kunna vara i alla fall större delen av lovet. Något jag ser fram emot det med helt klart. 
Vad vi ska hitta på i påsk? Nja, ännu så länge vet jag bara att det blir påskmiddag hemma hos min mamma på Påskafton, men i övrigt har vi inte så mycket inbokat. Jag ser mest fram emot att ta de lediga dagarna som de kommer faktiskt. Det ska bli riktigt skönt. 
 
Det är ju dock en vecka tills dess, knappt, och ännu så länge är det vardag som gäller, och en stor de av vardagen är ju i allra högsta grad vardagsmaten. Så, eftersom det är tisdag idag och fisk dessutom är vansinnigt nyttigt, och gott, så blir det ett fisktips dagen till ära. Eller ja, mest kanske fisktillbehör egentligen, men ändå. Vad sägs om en smakrik och ljummen morotssallad med smak från fjärran land att servera till ugnsbakad lax? En barnligt lättlagad middag som alla kan njuta av ikväll tillsammas! Smaklig spis, och trevlig tisdag till er alla! 
 

Sesampanerad lax med varm morotssallad

 

4 portioner

Varm morotssallad:

  • 3 msk sesamfrö
  • 250 g morötter
  • 1 msk olivolja
  • 1 msk pressad citron
  • 1 krm spiskummin
  • 2 krm flingsalt
  • 1 krm svartpeppar
 
Sesampanerad lax:
  • 500 g lax
  • 3 krm flingsalt
  • 2 krm svartpeppar
  • 3 msk sesamfrö
  • 3 tsk olivolja
 
  1. Skala, slanta och koka morötterna i ca 5 minuter.
  2. Häll av morötterna och häll över olja, pressad citron, spiskummin, salt och svartpeppar.
  3. Strö över sesamfrön, och blanda runt noga.
  4. Lägg lax filéerna i en ugnssäker form och krydda med salt och peppar.
  5. Strö över sesamfrön.
  6. Tillaga i ugn på 200 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera gärna tillsammans med hemmagjord klyftpotatis och en god kall sås på naturell yoghurt, pressad citron och sambal oelek. Glöm inte att smaka av med salt!