Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 51

God söndagskväll till er alla!
 
Vet ni vad? Idag, om mindre än en vecka är det julafton! Jo, tro det eller ej, men julveckan är strax kommen, hur det nu gick till. Själv är jag ledig nu och två veckor framåt och tänker njuta av vartenda stund av min ledighet vill jag lova er. Jag ska fira jul tillsammans med min familj och min släkt och mysa med barnen över julkappar och julmat, vilket jag älskar! Ja, jag älskar julen även om jag verkligen inte tycker om vintern.
Under min lilla vinterledighet händer det dock ännu mer spännande saker, nämligen en liten vinterresa. Vi ska nämligen åka till London tillsammans med min svägerska och hennes familj, och det ska bli så roligt! Vi har sett fram emot denna resan nu ända sen i augusti när vi bokade den. Jag har själv varit i Storbritanninen två gånger innan, dels i Newcastle och dels i Edinborough, Skottland, men jag har aldrig varit i just London innan. Sambon och barnen har aldrig varit i Storbritanninen alls, så det ska bli riktigt roligt tycker vi allihopa. Vi har redan nu ett par saker inbokade inför resan, London Eye och Winter Wonderland i Hyde Park, men i övrigt tänker vi bara umgås, supa in staden och ja, bara vara och ta dagarna som de kommer. 
 
Just det ja, jag berättade ju igår om min nya bil som jag skulle hämta i förrgår. Den står på uppfarten nu, och jag är galet nöjd verkligen! Galet nöjd! Det är en Audi A3 Sport, årsmodell 2012 och ja, det kändes mer än välkommet med en ny bil just nu verkligen. Min gamla har bråkat med mig ett tag nu så att säga, och jag tröttande minst sagt på att laga den. Jag har aldrig haft en Audi innan, men jag är övertygad om att jag kommer vara med än nöjd med denna bilen länge framöver.
Sen var det ju även personalfest i fredags, som jag också nämnde. Vi träffades alla i bowlinghallen i Växjö där det först bowlades och sedan åts BBQ-buffé som var mycket god. Det blev lite öl och vin till maten, och även lite bordslekar. Efteråt gick vi hem till en kollega som bor i närheten där vi fortsatte med fler lekar och en massa sång och härligt sällskap helt enkelt. Vi hade en riktigt trevlig kväll tillsammans verkligen, och jag hoppas att det kan bli av snart igen! 
 
Nu är dock snart denna helgen slut, och det är mer än hög tid för nästa veckas matsedel. Behöver man verkligen en matsedel när det är julveckan? Nja, kanske, kanske inte, men för dem av er som behöver det så kommer här en i alla fall. Julen till ära är den givetvis komplett med allt som julen innebär utöver den vanliga vardagsmaten för dagarna innan jul. Hoppas ni alla får en bra vecka, och ta det lugnt i julstressen där ute!
 
 

Matsedel vecka 51

 
Måndag - Japansk wok med hemmagjord teriyakisås: Julveckan är här och vi kommer säkerligen allesammans sätta i oss en hel hög med skinka, sillar, köttbullar, prinskorvar och janssons. Japp! Så, för att inte föräta oss på julmaten i förväg så tycker jag att vi inleder denna julveckan med något helt annat! Varför inte en japansk wok smaksatt med en hemmagjord teriyakisås? Lättlagat och fantastiskt gott vill jag lova er, och helt enkelt ett ypperligt sätt att sätta ribban för veckans middagsbord! 
 
Tisdag - Varmrökt lax med gräslökssås Eftersom det är tisdag blir det förstås fisk idag, och jag tänker mig lax! För visst kan man äta lax även innan julafton? Ja, självklart! Så därför tänker jag idag stå till tjänst med en snabblagad gräslökssås som förvandlar den där laxbiten till en alldeles ypperligt god tisdagsmiddag! 
 
Onsdag - Potatis- och lövbiffsgratängVad sägs om en fantastiskt välsmakande gratäng? Den tar en liten stund att göra, men största delen av tiden sköter den sig själv i ugnen, och bli inte avskräckta av den lite längre ingredienslistan, för den är superenkel att göra verkligen. Resultatet blir en härligt krämig allt-i-ett-rätt där både lövbiff, potatis, kantareller och sås kommer samman i en och samma gratängform för att skapa något som passa lika bra till vardags som den gör till helgen eller varför inte en middagsbjudning!
 
Torsdag - Bruna bönor med fläskHemma hos oss på julafton har vi alltid bruna bönor på julbordet och det är oftast min älskade mormor som gör dem. Det är en tradition som funnits med vid jul så långt tillbaka jag kan minnas... Har ni inte bönorna på julbordet så passar de perfekt till middag idag, och då tillsammans med stekt sidfläsk så klart! Sidfläsk är lika självklart till bruna bönor som bruna bönor har en given plats på julbordet för mig. Det ska liksom bara vara så. 
 
Fredag - JulmustkycklingFira lillejulafton med en av de allra godaste varmrätterna jag vet - julmustkyckling! Ja, vad kan passa bättre så här i december än saftigt kyckling i en galet smakrik sås med julmust som bas?! Inte mycket vill jag lova! Passa på nu medan det finns must i butikerna! Sen får man nämligen vänta ändå tills det blir påsk innan man kan bjuda på denna godingen nästa gång!
 
 
Julafton - JulbordJulafton, julmat, julklappar och besök av Tomten - check!
 
Juldagen - Lutfisk med senapssås: På juldagen brukar vi alltid äta lutfisk hemma hos mina älskade morföräldrar, och det är en lika stark tradition i min släkt som själva julafton! Lufisken? Ja, det är den som är det bästa med hela julen tycker jag, och så klart även den efterföljande Ris a la Maltan som min mormor alltid gör till efterrätt! Mums! Jag längtar redan!! 
 
Veckans söta - PolkagrisknäckJag säger bara en sak: jag kommer aldrig göra några andra knäck än dessa igen, de slår alla andra med hästlängder!! Mina vänner, jag säger bara - polkagrisknäck! Det absolut godaste julgodiset ni kan göra och ett absolut måste till denna julhelgen! 
 
#1 - - Caroline:

Nästa söndag är ju julafton redan över :) Skrev du detta på lördagen?