Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 50

Godkväll, godkväll!
 
Veckan, och helgen, lider mot sitt slut; mindre än en timme kvar. Hoppas ni haft en bra vecka, och en bra helg?Min vecka började intensivt, och slutade med en lika intensiv helg, både på gott, och ont. Det goda i form av min högt älskade mormors 80-års dag som vi firade nere i Blekinge. Hela släkten samlades på mormors favoritrestarang och överraskade henne där. Min fina mormor som jag stått nära hela mitt liv, och som jag älskar otroligt mycket! Tänk att hon blivit 80 år redan... I mitt huvud är hon fortfarande 58 i mormor och morfars sommarstuga där jag och min jämngamla kusin spenderade våra somrar tillsammans med mormor, hela sommarlovet medan både morfar och våra föräldrar jobbade. Hon är en minst lika stor del av min barndom och min uppväxt som min mamma är. 
 
Det onda med veckan då? Jo, det onda kom i form av sjukdom, och inte vilken sjukdom som helst heller, utan kräksjuka... Ush och blä! Min son lekte hos en kompis i fredags efter skolan och mamman till kompisen ringde och sa att han kräkts, helt från ingenstans! Min lille kille höll på hela kvällen och somnade sedan gott i min säng, alldeles utmattad stackaren. Mest ledsen var han dock över discot som han egentligen skulle gått på samma kväll, men inte kunde. Tårarna flödade ner för hans kinder, och mitt hjärta brast mer än en smula, men det är som det är. 
Inatt blev dessutom min dotter sjuk, kräktes hela natten till idag. Det lilla livet skakade av obehag och rädsla över det konstiga som hände. Mitt lilla hjärtegull. Mina barn är väldigt sällan sjuka, och ännu mer sällan kräksjuka, så hon förstod inte riktigt vad som hände tror jag. Som tur väl är så höll det bara sig i några timmar för båda barnen, så nu är det bara att bli av med febern också så är vi nog på banan igen. Ja, alltså, trodde jag, tills sambon blev sjuk idag... Ja, mina vänner, ännu så länge är det bara jag som klarat mig, fastän jag stått över båda barnen, så håll tummarna att jag håller mig frisk. Jag brukar aldrig, peppar, peppar, bli kräksjuk, oavsett om folk i min närhet är det, men man vet ju aldrig.
 
Hursom, nu ska vi sluta prata sådanan otervligheter, och istället fokusera på något mycket roligare, nämligen veckans nya matsedel. Ja, jag vet att den är lite sent ute denna helgen, men som ni förstått så har jag haft lite annat att stå i denna helgen... Dessutom är det ju alltid bättre sent än aldrig, eller hur?! Så, här kommer veckans lilla hjälpreda med önskemål om en kommande frisk och härlig vecka. Från mig till er. 
 

Matsedel vecka 50

 
Måndag - One Pan PastaVi inleder med vegetarisk måndag, och en maträtt som verkligen gör skäl för benämningen "snabbmat"! Räddaren i nöden på snabbmatsfronten är som alltid pasta! Pålitlig pasta som alltid är ett säkert kort för både barns och vuxnas smaklökar, och som går så barnsligt snabbt och lätt att tillaga. Gör man dessutom en allt-i-ett-rättav den där pastan? Ja, men då är ju liksom bara lycka gjord! Gott och krämigt är det dessutom; vad mer kan man begära?
 
Tisdag - Sej i GremolatasåsHar ni ätit gremolata någon gång? Inte? Då måste ni verkligen prova! Det är en italiensk blandning av persilja, vitlök och citron - så enkelt och såååå gott!! Man behöver sällan göra matlagning mer komplicerad än så här, men ändå få ut maximalt med smak på tallriken. 
 
Onsdag - KorvfajitasDenna veckan föreslår jag att vi skippar fredags-tacosen till förmån för en god onsdags-korvfajitas istället. Lite samma stuk så klart, och det går precis lika snabbt att tillaga som den där tacomiddagen. men med en helt annat smak! Smakrik korv inbäddad i en gyllengul paprikafräs, allt omlindat av tortillabröd, ja, det är en lillördagsmiddag som heter mer än duga!
 
Torsdag - Potatis- och tonfiskgratängEn riktig gammal goding när det kommer till min familj och framför allt min släkt. Detta är en gratäng som jag första gången åt hemma hos en av mina mostrar, och den har sen dess även lagats hemma hos min mamma och många gånger hemma hos mig. Exakt var min moster fått idén ifrån har jag ingen aning om, men jag vet att det är ofantligt gott! Perfekt enkelt vardagsmat och barnfavorit helt enkelt! 
 
Fredag - SaffranskycklingIkväll bjuder jag på en riktig personlig favorit - saffranskyckling! Ja, denna kyklingpastan är verkligen lika farligt god som den är gyllengul vill jag lova! Krämig är bara förnamnet och med en smak man bara inte kan få nog av! Lika god att äta året runt, men passar så klart lite extra bra så här i jultider. Saffransmängden kan man själv reglera efter eget smak och tyckte, men vad ni än gör i livet, så måste ni bara testa denna saffranskycklingen! 
 
 
Lördag - Pulled Pork salladEn av mina andra favoritrrätter är pulled pork! Jag älskar det, sambon älskar det och barnen älskar det! Det är mört, saftigt och alldeles fullproppat med smak, och det bästa av allt är att man kan äta det på så många olika sätt. Det är jättegott i hamburgare, som plockmat eller på helt "vanligt" vis tillsammans med potatis och sås exempelvis. Det är också alldeles ypperligt att lägga i en sallad! Sätt in köttet i ugnen på morgonen sen sköter det sig själv tills ni är redo att äta lördagsmiddag! 
 
Söndag - KalopsgrytaTycker ni om kalops? Idag tänkte jag komma med ett litet kalops-aktigt middagstips. Ja, jag säger kalops-aktigt för det är inte en kalops, men det är en gryta med smak av kalops. Låter det gott? Det är det också. och dessutom en alldeles ypperligt värmande söndagsmiddag!
 
Veckans söta - Saffransbullar med mandelmassaEftersom det börjar närma sig jul med stormsteg nu, så krävs det ju nästan ett saffransbak denna veckan, eller vad säger ni? Jo, självklart är jul = saffran! Därför vill jag idag tipsa om saftiga gyllengula vetebullar med en mild fyllning av mandelmassa som gör vilken adventsfika som helst till en stämningsfull och god stund. Denna degen är dessutom en ren fröjd att jobba med, så har ni inte testat den innan så är det hög tid nu!