Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 1

Välkommen 2017!
 
Första dagen på året mina vänner... Ja, 2016 är nu officiellt över! Hoppas ni alla känner er nöjda med det gågna året på det stora hela? För mig och min familj har året inneburit både upp- och nedgångar, och jag hoppas framför allt innerligt att 2017 innebär lite mindre sorg än 2016 gjorde, att vi och våra nära och kära får vara friska. Det är min allra högsta önskan för detta nya år med nya möjligheter. 
 
Hur spenderade ni årets sista afton igår då? Jag och min famij firade in det nya året tillsammans med goda vänner alldeles här i närheten. Ett gäng vuxna, och ett lite större gäng barn som åt gott tillsammans och firade in det nya året med en skål och nyårsraketer. Vi var hembjudna till vänner som bjöd på en fantastiskt god tre-rätters meny.
Nyårsmeny 2016
Förrätt: Krämig Svampsoppa medsurdegsbrödpinnar 
Huvudrätt: Rådjurssadel med rödvinssås, kantareller och hasselbackspotatis
Efterrätt: Hemmagjord blåbärsglass med flamberade kaneläpplen
 
Ja, det var riktig tgott verkligen, och ja, jag frågade så klart efter recept, så jag lovar att ni alla ska få ta del av alltsammans ni också. Tills des dyker upp här på bloggen så kan ni alltid passa på att kika in hos @vardagsmatalajess på Instagram för där kan ni redan se bilder på hela den smaskiga menyn från igår. 
 
Ja, jag vet, ni tänker inte på middagsmenyer just idag, i alla fall inte de vardagliga middagsmenyerna, men det är en dag imorgon också. Imorgon, när vardagen kommer knackandes på dörren igen, då kommer ni tänka på den där vardagsmaten, och då kan det vara bra med en färdig meny att tillgå, så man slipper tänka så mycket själv. Alltid skönt. Japp, så därför kommer här faktiskt en veckomeny för kommande vecka, årets allra första, från mig till er. 
 
Ett riktigt GOTT NYTT ÅR 2017, vill jag önska er alla! 

 

Matsedel vecka 1

 
 
Nyårsdagen - Hemmagjord Calzone: Nyårsdagen är ju numera även Internationella Pizzadagen, så vad kan annars stå på menyn idag än pizza?! Nej, det finns liksom inga alternativ. Hemmagjord ska den så klart vara, för det är alltid godast! Hemmagjord behöver ju dock inte betyda krångligt på något sätt! Nej, köp bara hem dina favorittoppings och kavla upp ärmarna, sen är pizzan redo i ett litet nafs! 
 
Tisdag - Pastasallad med bönor och rökt laxLättsam mat - både ur tillagningssynpunkt och smak. Det kan ju dessutom vara extra tacksamt med en lätt sallad så här i början på året, med tanke på all den tunga mat man avslutade det gågna med. Minimal ansträngning, maximal smak. En sallad som är välsmakade och lättsam men samtidigt matig, och framför allt väldigt god.
 
Onsdag - CapresekasslerDet finns få kök jag tycker lika mycket om som det italienska, och det finns en italiensk antipasto (förrätt) som kallas Insalata Caprese, Capresesallad på svenska, som är otroligt god. Har ni aldrig ätit det så rekomenderar jag det verkligen! Det är en blandning av mozzarella, tomater, basilika och olivolja. Enkla, rena, fräscha smaker som blir som en symfoni i munnen! En av mina favoriträtter är en liten variant på Capresesallad, nämligen Capresekassler. Såååå gott!
 
Torsdag - Pasta med tomat- och baconsås Pasta - vanlig, hederlig vardagsmat som alltid går hem. Dessutom går det, men rätt sås till, lite extra snabbt att tillaga. Här kommer därför ett extremt snabblagat recept som bara tar ett par minuter att förbereda och som sedan är klart på samma tid som det tar för pastan att koka klart. Vi pratar om bacon (underbara bacon) i en god, men enkel tomatsås som både mättar och uppskattas av såväl små som stora. 
 
Fredag - Tonfiskgratäng med bearnaise och risDet är ju inte alla som tycker det är lika kul att laga mat som jag, och helst vill att maten ska laga sig själv så man kan ta helg litre snabbare. Ja, sådan mat finns det ju inte (om man inte räknar mico-mat eller färdig-mat), men det finns ju en hel del sätt att fixa en riktigt snabbmiddag ändå! Prova exempelvis denna busnekla tonfiskgratängen: en allt-i-ett-rätt där den enkla ingredienslistan och ugnsstillagningen (läs: sköter sig själv) faktiskt gör detta så nära till en självtillagnings-rätt man kan komma!
 
 
Lördag -  Kyckling i het honungssåsKyckling i en riktigt smakrik och gräddig sås med en liten sting! En snabblagad vardagsrätt som ger lite av den där efterlängtade helg-känslan. Ja, alltså, man kan så klart lika väl äta den en fredag eller lördag - vardag som helg, så är det lika smarrig och lättlagad. Ett par tag med vispen och sen sköter den sig själv i ugnen, precis sådan matlagning de flesta av oss älskar. 
 
Söndag -  Fyllda isterband i tomatsky: Detta är mat som jag är uppvuxen med, som min mormor gör, och som min mamma gör, och som även jag således gör. Jag pratar om Isterband. Isterband ska man tydligen äta stekta och tillsammans med dillstuvad potatis sägs det om man bor och kommer härifrån Småland... Jag tillagar dem dock på ett helt annat sätt, precis som mormor och mamma lärt mig!
 
Veckans söta - Chocolate Chip Cookiecake med salt kolagömma: Vi inleder detta året med en riktig favorit på fikabordet - cookiecaken! Ja, detta är helt klart ett av de mest eftersökta recepten på bloggen från förra året, och med all rätt skulle jag vilja påstå. Chocolate Chip cookies i stort format,med en salt kolagömma i mitten! Dessutom skulle den serveras med en barnsligt enkel, och ljuvligt god, hemmagjord vaniljglass. Ja, vad ska man säga? I love it! 
 
#1 - - Carin:

God fortsättning på det nya året önskar jag dig med.
Ska bli spännande att följa dig på dina spännande upptåg
även detta år,kanske du kommer med några goda rätter man kan mumsa på😀.
Ha nu en fin vecka