Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling- och linsgryta

Godmorgon torsdag!
 
Hoppas ni haft en bra start på detta året än så länge? Här hemma har vi fortfarande jullov i några dagar till, och det är så skönt verkligen. Jag jobbade iofs i början på veckan, men de dagar jag är ledig kan vi fortfarande njuta och vara lata så att säga... Ja, och med lata menar jag givtevis sova länga på morgonen, haha, vad annars! Skolan börjar på tisdag nästa vecka, så då är det till att snällt ställa väckarklockan även de dagar jag är ledig... Det får mig att vilja gråta en liten skvätt, men men, den dagen, den sorgen så att säga. 
 
Nåväl, vad har vi hittat på denna veckan då? I tisdags började dagen med en frukostdejt/möte med en av mina allra favoritaste (ja, idag är det ett ord, haha) kollegor på Espresso House i Växjö City. Cappucino och en god kyckling- och hickorybagel i gott sällskap är ett riktigt bra sätt att börja dagen på om ni frågar mig! 
Igår var det lite mindre glamoröst i form av en tripp till tandläkaren. Min son ramlade och slog av en bit av sin tand, en "vuxentand" typiskt nog, så vi fick en akuttid långt bort i Tingsryd för att kika på den. En röntgenplåt, en försäkringsanmälan och en mycket trevlig tandläkare senare åt vi lunch på Börjes i form av räkmackor, vad annars när man är där, och även en fika på det. Vi gick runt och kikade lite i varuhuset också, och sedan bagav vi oss hemåt igen på vintervägarna. 
Idag är jag också ledig, och idag blir det lek och bus med Maria och hennes pojkar. Vi ska träffa dem på Leos Lekland nu i eftermiddag och låta barnen springa av sig några timmar. Själva tänker jag och Maria oss nog sitta och dricka kaffe och snacka skit under tiden. Win/win! Först ska vi dock komma ur pyjamasarna och slänga i oss lite frukost. 
 
I dagarna har det varit riktigt busväder här i Växjö-trakten! Igår natt haglade det, det har blåst något tokigt, och varit riktigt kallt... Ja, som ni förstår långt ifrån mitt favoritväder med andra ord. Jag längtar innerligt till våren och värmen redan! Ja, det har jag förvisso gjort sedan oktober, men i alla fall... Nåväl, när det nu dock är vinter och kallt ute så är det extra gott med något värmande i magen. Vad sägs exempelvis om en riktigt smakrik kyklinggryta för att hålla snöblåsten ute? En allt-i-ett-kyckling i en krämig linsgryta med smaker från Orienten, som bland annat ingefära och kardemumma. Jo, jag lovar att detta är en middag ni kommer vilja äta om och om igen! 
 

Kyckling- och linsgryta

 
 4 portioner
  • 500 gram kycklingfilé
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 grön chilipeppar
  • 2 msk färsk ingefära
  • 2 tsk kummin
  • 1 tsk gurkmeja
  • 2 tsk mald koriander
  • 0,5 tsk kardemumma
  • 2 dl tokade röda linser
  • 400 gram krossade tomater
  • 4 dl vatten
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • 2 dl matlagningsyoghurt
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala och skiva löken, och hacka vitlöken.
  2. Dela, kärna ur och hacka chilin och riv ingefäran.
  3. Fräs löken, vitlöken och chilin tillsammans i en stekgryta, tills löken är mjuk.
  4. Rör ner alla kryddorna, och låt dem fräsa med i någon minut.
  5. Dela kycklingen i grova bitar och bryn den tillsammans med löken och chilin.
  6. Tillsätt linser, ingefära, krossade tomater och vatten.
  7. Smula ner buljongtärningarna och rör runt. 
  8. Låt koka upp och puttra samman i ca 20 minuter, på svag värme.
  9. Rör ner matlagningsyoghurten och låt bara precis koka upp igen.
  10. Smaka av med salt och pappar.
 
Toppa gärna med persilja och servera tillsammans med en god brödbit att doppa med.