Powered by Jasper Roberts - Blog

Kokt ägg med anjovis och kapris

Godmorgon onsdag!
 
Hoppas ni haft en bra start på julveckan? Här njuter vi av en ledig vecka tillsammans hela familjen, och har varit iväg på äventyr, men mer om det vid ett senare tillfälle, lovar. Just nu är det kanske nämligen hög tid att börja räkna ner mot jul, eller vad säger ni? Ja, nu är det ju faktiskt bara tre dagar kvar och är ni inte redo, så kanske det är hög tid att bli det, haha. Nejdå, stressa lugnt allesammans, man hinner med mycket på tre dagar, och vet ni vad? Skulle ni ha missat något innan lördag så är det inte hela världen, för jag lovar er att det kommer bli jul ändå, och oavsett vad det är ni inte hunnit med så kommer ni överleva ändå. Så, nu skippar vi stressen tycker jag. Bra!
 
Ni kan väl berätta vad ni ska hitta på i jul istället? Blir det jul hemma eller borta, med nära eller kära (ja, ok, förhoppningsvis faller ju givetvis de människorna i båda kategorierna i och för sig). Lämna gärna en kommentar i kommentarsfältet, det är alltid lika roligt när ni lämnar ett litet avtryck efter er och jag blir jätteglad. 
 
Tillbaka till julen, och vad annars om inte julmaten!? Frågar ni mig är julen något av det bästa med julen, förutom gemenskapen med nära och kära, som för den sakens skull ju faktiskt till stor del sker över just julmaten... Hursom, på ett klassiskt svenskt julbord så finns det ju en del saker som liksom bara måste finns med, eller hur? Jo, men som köttbullar, prinskorv, julskinkan, inlagd sill, lite olika korvar, kål osv... Vad har ni på ert julbord som ni absolut inte kan vara utan? För min egen personliga del så är jag mest intresserad av klibbiga revben, janssons frestelse och brysselkål som jag äter tillsammans med stark senap. Ja, jag älskar verkligen brysselkål, och det är liksom inte jul utan dem! Det finns ju dock klart en hel del annat som många har på sina julbord runtom i vårt avlånga land, det vet jag, så i berätta gärna?
En annan vitktig del av ett svenskt julbord är ju så klart äggen! Ja, men självklart! Ägg är ju något vi äter mycket av oavsett vilken högtid det är egentligen - jul, påsk, och till viss del kanske även midsommar. Helt vanliga kokta ägg går verkligen inte av för hackor, eller vad säger ni? Nej, precis! Därför skulle jag idag vilja tipsa er om ett sätt att servera ägg, som passa lite extra bra nu till jul, eller påsk. Dessutom blir det snyggt på tallriken, och man ska aldrig underskatta ögonen. 
 
Önskar er alla en fortsatt trevlig vecka! 
 

Kokt ägg med anjovis och kapris


6 portioner
 
  • 6 ägg
  • 1 ask anjovis
  • 3 msk små kapris
  • 2 msk dill
 
  1. Lägg ner äggen i kokande vatten.
  2. Koka äggen efter smak: ca 6 min för mjukkokt och ca 10 min för hårdkokt.
  3. Lägg äggen i en skål med isvatten för att avstanna kokningen.
  4. Skala äggen och strö dill över dem.
 
Servera tillsamans med anjovis och kapris på jul- eller påskbuffén.