Powered by Jasper Roberts - Blog

Japansk wok med hemmagjord teriyakisås

Trevlig torsdag allesammans!
 
Igår var jag iväg på julbord med jobbet, och det var riktigt trevligt! Vi åt på Villa Vik Restaurang, vilket sägs ska ha Växjös bästa julbord faktiskt av många. Det var första gången jag åt just julbord där, men jag blev inte besviken om man säger så. Massor med olika sorters hemgjorda sillinläggningar med lite ovanliga, men fantastiskt goda, smakkombinationer var liksom bara början av julbordet... Det som dock utmärkte julbordet mest var dessetbor.... Nej, man kan inte skriva dessertbord med tanke på man var tvungen att gå en trappa upp för desserten. En trappa upp fanns nämligen ett helt dessertRUM! Ja, faktiskt! Ett helt rum fylld till bredden med olika slags godis, både nytt och gammaldags, hemmagjorda praliner, så minikakor, glassbuffé, tårtor, risgrynsgröt, ostkaka, ostar och kex... och en chokladfontän! Livsfarligt med andra ord, haha! Nej, men helt allvarligt, även om jag inte kunde äta så mycket dessert så gick jag bara runt där och tittade på alla fantastiska skapelser i en myriad av färger. Underbart! Ja, är ni i närheten av Växjöområdet vid denna tiden på året så är det difinitivt värt att boka julbord där vill jag lova! 
Det bästa med kvällen var dock sällskapet. Ja, jag har sagt det förr, men jag säger det igen: jag tycker verkligen om mina kollegor och tycker alltid att det är trevlig att umgås med dem utanför jobbets väggar. Igår var inget undantag. Nästa vecka ska vi ha personalfest, så då blir det lika trevligt igen! 
 
Idag då? Idag blir det hemmamys med mina små, ja, och den stora. Jag har en ganska intensiv helg att se fram emot där jag ska hinna klämma in både jobb och ett 80-års kalas ett x antal mil iväg, så det blir inte en lugn stund. Alltså, idag samlar vi kraft, med så få knop som möjligt. 
Det enda ansträngade jag tänker ägna mig åt under dagen är matlagning. Ja, alltså, jag tycker iofs att det är mer kul än ansträngande, men ni hänger med på vad jag menar ändå. Så, vad ska man hitta på för middag en torsdag som denna då? Soppa kanske? Ja, torsdagar är ju traditionellt soppdagar, och vill ni ha soppa så hittar ni massor med recept och idéer i min sopp-kategori, det är bara att följa länken. Just denna torsdag tänkte jag dock tipsa er om något annat än soppa, för att förgylla och lyxa till denna gråa vardag lite mer. Vad sägs om en japansk wok smaksatt med en hemmagjord teriyakisås? Lättlagat och fantastiskt gott vill jag lova er! 
 

Japansk wok med hemmagjord teriyakisås

 
 4 portioner
  • 500 gram skinka/fläskkött
  • 0,5 purjolök
 
Teriyakisås:
  • 1 dl japansk soja
  • 6 msk vatten
  • 2 msk strösocker
  • 1 msk flytande honung
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • 0,5 tsk vitlökspulver
  • 0,5 tsk ingefära
  • ca 1,5 msk maizenaredning
 
  1. Rör ihop soja, vatten, socker, honung, vinäger, vitlökspulver och ingefära i en kastrull.
  2. Koka upp så att socker och honung läser sig. 
  3. Låt sjuda i några minuter och rör sedan ner maizenan lite i taget, till önskad konsistens. 
  4. Strimla köttet och purjolöken.
  5. Stek köttet och purjolöken i en stekgryta, i olja.
  6. Häll över teriyakisåsen och låt koka upp.
  7. Smaka eventuellt av med lite salt. 
 
Servera teriyakiwoken tillsammans med kokt ris och förvälld broccoli.