Powered by Jasper Roberts - Blog

Inbakad lax med pesto och räkor

Hej och god... ja, det har visst hunnit bli eftermiddag redan ser jag.
 
Som ni kanske förstår så tog jag och barnen en lång sovmorgon även idag. Vi försöker suga ur så mycket lugn och ledighet av detta jullovet som vi bara kan, vilket bland annat innebär långa sovmornar och stillsamma dagar. Idag har vi ännu inte kommit ur våra pyjamaser... Haha. Skönt. Nästa vecka kommer verkligheten krypandes igen med allt vad det innebär. Tillbaka till jobbet på riktigt för min del, och förskola och fritids för barnens del. Skolterminen börjar inte förrän veckan därpå, så det får bli ett dagar på fritids för lilleman fram tills dess. En dag i taget dock, och ännu är vi lediga några dagar till. 
 
Igår, efter en lång sovmorgon och pyjamasdrällande långt in på dagen, körde jag och barnen in till stan. De ville fika och kika i leksaksaffären, så det blev en liten vända. Vi kikade på Toys 'R' Us efter vad de önskar sig inför sina födelsedagar i februari och jag passade på att dra med dem på en snabbvända på mellandagsrean. Det var dock inte populärt, mamman tycker de är mycket roligare att kika på kläder än vad de gör, så det blev bokstavligen en mycket snabb vända, i typ en affär. Sen körde vi till vårt favoritfik och tog en eftermiddagsfika istället, vilket de uppskattade mycket mer, haha, innan vi begav oss hemåt igen. 
Denna dagen ska vi också bara vara, hälsa på pappan på jobbet en sväng har jag lovat barnen, så det ska vi göra i eftermiddag. Jag måste svänga inom jobbet också på hemvägen och hämta upp min nya almanacka som kommit, så jag kan planera upp kommande arbetsvecka... Imorgon sen ska vi äntligen hem till Maria och hennes pojkar igen och leka. Det var alldeles för länge sedan nu, och både jag och barnen längar efter dem. Sen, mina vänner, är det lördag, och redan Nyårsafton. Jisses vad tiden går fort! Jag hinner liksom inte med i svängarna på något sätt. 
 
Nåväl, inte mycket man kan göra åt tiden direkt, så Nyårsafton är det på lördag oavsett. Själva är vi bortbjudna, vilket är skönt, för det innebär att jag inte alls behöver tänka på något mer än att infinna mig i år. Umgås och bara ha det gott, ja, och äta gott så klart. Vad ska ni servera på ert bord? Har ni fortfarande inte kunnat bestämma er kanske? Ja, men då kommer här ett litet sista-minuten-tips till nyår. Ok, helt sista-minuten är det kankse inte med tanke på att det faktiskt är två dagar kvar... Här kommer hur som ett riktigt smarrigt snabblagat tips till nyår!  Inbakad lax med persto och räkor! Kan nyårsmat verkligen vara snabbmat? Jo, det kan faktiskt det, jag lovar! Med denna laxen behöver man inte stå och slava i köket i flera timmar, utan kan snabbt och enkelt ställa en lyxig middag på bordet. Smördegsinbakad lax toppas med smaskig pesto och finfina räkor och utgör en riktig festmåltid för både stora och små. Vill man inte servera pasta till de vuxna på nyår så går det givetvis lika bra med potatis, antingen i klyftor eller i hasselbacksformat. 
 

Inbakad lax med pesto och räkor

 
4 portioner
  • 500 gram laxfilé
  • salt och citronpeppar
  • 1 liten burk räkor i lake
  • 6 msk basilikapesto
  • 1 stort ark smördeg
 
  1. Kavla ut smördegen något, och dela den i fyra lika stora, avlånga, delar.
  2. Torka av laxen med lite papper, så den är torr, och lägg sedan en laxfilé på varje smördegsbit. 
  3. Krydda laxen med salt och citronpeppar.
  4. Bred ut ca 1,5 msk pesto på varje laxfilé.
  5. Toppa med en handfull räkor.
  6. Vik ihop smördegen så det blir små snygga laxpaket.
  7. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter, tills paketen får fin färg. 
 
Servera direkt med klyft- eller hasselbackspotatis. Eller, varför inte en god nykokt pasta med basilikapesto, citronolja och lite extra räkor på toppen!