Powered by Jasper Roberts - Blog

Baileysfudge

Glad Luciamorgon till er alla!
 
Ja, idag är det redan luciadagen mina vänner, och nästa vecka är det med andra ord redan jul! Det känns helt galet verkligen, och mer än någonsin förundras jag över var i hela världen tiden egentligen tar vägen!?! Nåväl, en dag i taget helt enkelt, och nu idag är det alltså först och främst Lucia. För min egen del så ska jag spendera bokstavligen hela dagen på jobbet och får inte chans att mysa med mina lilla familj förrän imorgon... Ikväll när jag kommer hem sent så har de nämligen redan gått och lagt sig. Jag ska dock på kika på Lucia än dock på jobbet, följt av traditonell lussefika efteråt, och det är inte alls fy skam att få spendera en arbetseftermiddag på det viset minsann!
För sonens del blir det Luciatåg i skolan idag, fast det är bara sjätteklassarna som går Luciatåg, och resten av skolan få titta på. Min dotters förskola ska ha Luciatåg imorgon, så imorgon samlas vi hela familjen där och myser till hennes, och hennes kompisars, små fina röster i vintermörkret. Vi provade lusselinnet och kronan idag för att se att det passade, och hon är taggad till tusen. Min lilla tjej. 
 
Lång dag idag som sagt för min del, och imorgon taggar jag själv för utbildning. Jag ska på en utbidlning tillsammans med några av mina kollegor, och jag ser fram emot det jättemycket. Dels för att det är ett intressant ämne, men även för att jag får umgås med ett gäng härliga människor hela eftermiddagen. Mitt jobb innebär mycket möten och många utbildningar, men det ser jag som ett privilegie, speciellt utbildningarna, då det innebär ett utbyte med andra människor som jag tycker man bör ta tillvara på. 
 
Efter morgondagens utbildning och sedermera dotterns luciatåg så har över halva denna veckan gått... Det innebär att vi bara har en halv vecka kvar innan julveckan är här. Är ni redo? Är alla klapparna köpta och inslagna? Är godiset och fikat bakat, och maten inhandlad? Ni vet väl om att jag har en hel julkategori här på bloggen som är helt tillägnad julens alla läckerheter, både inom mat, och bak. Så kika där vetja för lite så här snart-sista-minuten-inspiration!
Idag tänkte jag att jag skulle fylla på julkategorin med ett tips till julens godisbord. Ja, jag är en gottegris, men hembakat godis hör liksom julen till om ni frågar mig, minst lika mycket som lussebullarna och julskinkan. Speciellt vissa godissorter mer än andra, som exempelvis min mormors nougatrutor, som funnit med bland julgodiset sen min allra första jul. Har ni inte testat dem än, så gör det mina vänner, de smälter på tungan och är försvinnande goda! Något annat som dessutom verkligen hör julgodiset till är ju fudge! Ja, kärmig och god, gärna i lika olika smaksammansättningar. Man liksom kan bara inte sluta äta dem - som dessa med smak av Baileys till eempel, jag svär att ni inte kommer kunna stanna vid bara en! Se bara till att hålla dem borta från barnens händer, för dessa, de är nämligen bara för de vuxna i sällskapet.
 
 

Baileysfudge 


  • 1 burk sötad, kondenserad mjölk
  • 100 gram smör
  • 2,5 dl socker
  • 2 msk glukossirap
  • 150 gram ljus choklad
  • 0,75 dl baileys
 
  1. Täck en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper.
  2. Grovhacka chokladen.
  3. Blanda samman kondenserad mjölk, smör, socker och glukossirap i en kastrull.
  4. Sjud sakta under omrörning, tills sockret löses upp och blandningen får en ljusbrun färg, ca 10 minuter.
  5. Ta bort kastullen från värmen och rör ner choklad och baileys, tills chokladen smält. 
  6. Häll över smeten i formen och låt svalna.
  7. Ställ sedan i kylskåp i minst 1 timme.
  8. Skär sedan upp i munsbitar.
 

Tips! 

Svårt att skära? Spola kniven under rinnande vatten efter varje snitt, så går det mycket lättare!