Powered by Jasper Roberts - Blog

Apelsin- och saffranstryffel

Hej och välkommen Andra Advent.
 
Idag är det dags att tända det andra ljuset i adventsljusstaken, och dags att öppna lucka nummer 4 i adventskalendrarna. Barnen har redan öppnat sina luckor för dagen, för det kan man så klart inte vänta med, och varför skulle man? Jag minns så väl hur roligt det var att få öppna de där luckorna varje dag när man var liten, så det är klart att de ska få göra det.
 
Igår var min lillebror här och hälsade på en sväng, tillsammans med sin tatueringsmaskin. Så, nu står min dotters namn på min högra vad äntligen. Min sons namn tatuerade jag in på min vänsta vad när han bara var fyra månader gammal ungefär, och har länge tänkt att jag, givetvis, skulle ha min dotters namn också. Av någon anledning har det dock aldirg blivit av och som ni kanske kan förstå har mamma-samvetet fått sig en liten törn av detta. Nu är det dock änligen på plats, bättre sent än aldrig, och nu står deras namn där bredvid varandra på mina vader. Älskade trollungar. 
Igår var sambon iväg med en kompis till Tysklad, och kom hem med både det enda och det andra. Bland annat mitt favoritvin, Barefoot Rosé, och en xxl-ask fylld med mina favoritkakor (eller kex kanske man ska kalla dem), Oreos, så min lycka var lite gjord när han kom hem. Idag är det min tur för en liten utflykt. Jag ska dock inte åka lika långt som till Tyskland, men likväl spendera några timmar på resande fot. Jag och min svägerska ska nämligen ta en liten tur till Ullared och handla julklappar, så håll nu timmarna att jag hittar allt jag ska ha. Jag få återkomma med rapport imorgon. 
 
Hursom, andra advent som sagt, och för dem av som inte ska på shoppingresa så rekommenderar jag en mysig hemmasöndag tillsammans med nära och kära. Gärna över en kopp kaffe, eller varför inte glögg, och något gott hembakat. Nej, det måste ju givetvis inte vara något bakverk, utan det går lika bra med godis, haha. Kaffe och choklad är ju en oslagbar kombination verkligen, och så här i adventstider så kan det väl passa alldeles ypperligt bra med en julsmakade tryffel! Hemmagjort ska det så klart vara. En vit chokladtryffel med smak av apelsin och saffran som rent ut sagt är gudomligt god!! De är dessutom barnsligt enkla att göra, så gör ett extra gäng och servera dem även till jul vetja. 
 
Ha nu en riktigt trevlig söndag!
 

Apelsin- och saffranstryffel

 
ca 30 tryfflar
  • 300 gram vit choklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 0,5 gram saffran
  • 1 apelsin
  • 50 gram smör
  • ca 1 dl florsocker
 
  1. Grovhacka chokladen.
  2. Koka upp grädden tillsammans med saffranet i en kastrull.
  3. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner chokladen så den smälter.
  4. Riv skalet av apelsinen.
  5. Skär det rumstempererade smöret i kuber.
  6. Tillsätt smöret och apelsinskalet i chokladsmeten och rör tills smöret blandats ut.
  7. Häll över smeten i en burk eller en form, inte för djup, och ställ sedan in i kylen för att stelna, i ca 2-3 timmar minst.
  8. Ta upp smeten med en sked och forma små runda tryfflar.
  9. Rulla tryffeln i florsocker.
 
Förvara den färdiga tryffeln i kylskåpet.
 
Tips!
Lägg ett gäng tryfflar i en liten presentpåse och du har en perfekt gå-bort-present i jul.