Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 35

Hej hej!
 
Hoppas ni haft en bra helg hittills? Själv vakande jag efter en lång sovmorgon, och sitter först nu och äter frukost i forma av knäckebröd och en kopp rykande hett te. Sambon ligger och sover fortfarande, så det är bara jag och hundarna vakna. Barnen? De är hos sin mormor och hälsar på sedan igår och har det garanterat hur bra som helst. Igår skulle de åka tåg till Kristianstad tillsammans med min mamma och en av mina kusiner, och enligt skickade bildbevis var de iväg och shoppade och åt en massa glass minsann. Idag skulle de gå på 'Metalldagen' i parken och äta popcorn, åka karuseller och se Samir och Victor på scenen, så ni kan tro att de var förväntansfulla när vi lämnade dem i Blekinge igår.
 
Vad har vi själva hittat på då, barnlösa som vi är, denna helgen? Själv har jag jobbhelg faktiskt, men lyckades bli lite ledig igår kväll, så vi kunde gå på Kräftskiva hos goda vänner. God mat och gott sällskap - en perfekt lördagskväll om ni frågar mig! Många goa skratt, en ny bekantskap, ett par glas rosé och en hel hög med kräftor blev det minsann. Inget att klaga på med andra ord. Det blev dock en ganska sen kväll, så tur att jag inte börjar jobba igen förrän i eftermiddag. 
 
Vad säger ni om kräftor? Ett måste eller nej tack?
Ett måste? Ja, men kolla då gärna in min Kräftmeny här på bloggen med lite tips och idéer just inför kräftskivorna i augusti månad! 
 
En lång dag på jobbet, och sen direkt vidare till kräftskivan igår innebar ju dock tyvärr att veckans matsedel uteblev igår... Nej, ibland hinns inte alltig med helt enkelt, men inga fara på torpet för det finns ju en dag idag med! Ja, än har vi några timmar kvar på oss tills det att det är dags att ta tag i den kommande veckan, så än har vi tid på oss att både planera och åka och handla inför morgondagen. Så, här kommer nu veckans matsedel i alla fall, om än dock en dag senare än tänkt. Ha nu en riktigt trevlig och god vecka allesammans! 
 

Matsedel vecka 35

 
 
Måndag - Kycklingsallad med pestopastaDet här är minst sagt ett bra sätt att inleda denna nya veckan mina vänner! Lagom lättsam i sommarvärmen, men matig, mättande och smarrig till tusen. Denna salladen med kombinationen kyckling-pasta-basilka är kort sagt en av mina personliga favoritsallader! Den är helt enkelt så jä*la gooooooood!! 
 
Tisdag - Dubbelpanerad fisk med skolans fisksåsTisdagar har ju alltid varit klassiska fiskdagar, i alla fall om man ska gå efter skolmatsedeln, och varför inte liksom?  Så, idag tänkte jag idag dela med mig av en riktig skolmatsedelsklassiker - skolans fiskssås! Ni vet den där kalla såsen som man liksom bara ville äta ur en stor soppskål helst, så god den var! Japp, exakt den! Alldeles ljuvligt gott, med farligt mycket mersmak! Det bästa av allt? Den är barnsligt enkel att göra!
 
Onsdag - Biffar i MedelhavssåsVad ska vi bjuda på, på en lillördag som denna då tro? Vad sägs om biffar i en riktigt god och krämig sås med en liten smak från Medelhavet: soltorkade tomater? Soltorkade tomater är en riktig favorit i min bok, och jag smyger mer än gärna in det i matlagningen så ofta jag kan. Den höjer många rätter det där extra snäppet som gör att man får mersmak på middagen helt enkelt! 
 
Torsdag - Kalkon- och ostomelettNågot som är väldigt enkelt och smidigt att tillaga är en riktigt god ugnsomelett! Den kan ju dessutom smaksättas med precis vad som helst egentligen! Denna omeletten har jag "fyllt" med kalkon och ost, och smaksatt den med min favoritört: basilika. Servera med en smakrik sallad och middagen är, så att säga, biff! 
 
Fredag - Grillbit med melonsalsa med fetaost: En riktigt god köttbit kan vara ack så god en fredagskväll, men den blir snäpppet godare med en god sallad vid sidan om! Vad sägs om att fredagsmys med en sallad med melonsalsa där både sött, salt och hett får samsas på tallriken? Gott så det förslår vill jag lova, och dessutom en riktig fröjd för ögat med alla sina vackra färger.
 
 
 Lördag - Kyckling Satay - Kyckling med jordnötssåsEtt härligt gäng gyllengula kycklingspett med smak från Indien som serveras tillsammans med en salt och krämigt mörk jordnötssås! Pressa över lite lime vid servering och jag lovar att ni kommer knappt ha tid att prata om hur veckan har varit. Det här är minst sagt en måltid som låter maten tysta mun!
 
Söndag - Ingefärskryddad skinkstekEn riktig klassiker i söndagsmiddag-kategorin är ju stek. Faktum är att det väl knappast kan bli mer klassik söndagsmiddag än så egentligen, eller vad säger ni? Personligen tycker jag att få saker säger svensk husmanskost mer än en klassikt kyddad helstekt skinkstek som serveras med lika klassiska tillbehör: kokt potatis, gräddsås, kokta grönsaker och en klick svart vinbärsgelé som pricken över i!
 
Veckans söta - Apelsin- och chokladmuffinsKlassikt, enkelt och framför allt gott - nygräddade muffins går aldrig ur tiden! Dessa med smak av apelsin och choklad är min dotters favoritmuffins, och ja, de blir galet goda och mumsigt saftiga! Mycket mer kan man väl knappast begära av ett bakverk?