Powered by Jasper Roberts - Blog

Couscous med lax och limesås

Godmorgon, godmorgon!
 
Första arbetsdagen efter en nästan fem veckor lång semester är här... Jag kan säga att jag är uppe vid denna tiden högst ofrivilligt och lider alla helvetes kval inombords, ungefär så i alla fall, men uppe är jag likväl och ska lämna barn på fritids/förskola och sedan styra kostan mot jobbet. Det ska bli kul att komma tillbaka, jag gillar mitt jobb... Om jag bara hade sluppit dessa tidiga mornar... Nåja.
 
Barnen ser fram emot att få träffa alla sina kompisar igen, och tyckte det var mycket roligare än mig att stiga upp nu på morgonen, haha. Jag tror att de behöver komma bort några timmar från både mamma, pappa och varandra faktiskt. Det har varit väldigt bråk mellan de där två små trollungarna den sista veckan, men kanske inte så konstigt, de är ju inte vara vid att umgås 24 timmar om dygnet så många veckor i sträck. 
I eftermiddag ska min son till tandläkaren och laga en tand, vilket han är lite nervös för, men det kommer säkerligen gå bra. Själv hade jag i ärlighetens namn också behövt göra ett besök hos farbror tandläkaren, men med min tandläkarskräck så är det inte så lätt att "bara" ringa och boka tid. Det krävs både lång och hård mental träning innan jag lyfter på luren och slår det numret vill jag lova. En dag så... Tur sonen är modigare än mamman på den punkten. 
 
Hursom, jag ska spendera bokstavligen hela dagen på jobbet både idag och imorgon i alla fall. Vad ska ni sälva hitta på? Är ni många där ute som fotfarande njuter av ledighet eller har de flesta, som jag, återgått till vardagen nu kanske? Vardag eller ledighet, oavsett vilket så måste man ju äta, och gärna äta gott, eller vad säger ni? Jo, exakt min mening!
Så, idag tänkte jag bjuda er på en liten laxrätt som är både god att äta och lätt att tillaga. Precis så där som man vill ha det med andra ord. Frukten kan man så klart erätta med lite av det man har hemma, eller efter säsong. Här har jag i alla fall kombinerat lax med apelsin och granatäpple, som sedan ackompanjeras av en sötsyrlig limesås. En middag som inte går av för hackor vill jag lova! 

 

Couscous med lax och limesås

 
4 portioner
 
  • 3 dl couscous
  • 6 dl hönsbuljong
  • 600 gram laxfilé
  • 2 apelsiner
  • 1 granatäpple
  • salt och svartpeppar
 
Limesås:
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 lime
  • 1 msk flytande honung
  • salt
 
  1. Börja med att blanda ihop creme fraiche, flytande honung och rivet limeskal till såsen.
  2. Smaka av med salt, och eventuellt lite limejuice, efter smak.
  3. Tillaga couscousen i buljongen enligt ansvisingarna på förpackningen.
  4. Skär laxen i tärningar och stek dem. Salta och peppra.
  5. Skala apelsinerna och dela dem i bitar.
  6. Banka ur kärnorna i granatäpplet.
  7. Bladan samman couscous, apelsin, granatäpplekärnor och lax.
  8. Smaka av med salt.
 
Servera tillsammans med limesåsen och en gos och fräsch sallad.
 
 
#1 - - Erika:

Couscous är ju så gott :) Låter ju lite som efterrätt med apelsin och granatäpple.