Powered by Jasper Roberts - Blog

Citronrisotto till ugnsbakad lax

Godkväll allesammans denna lillördag...

 Ja, mitten på veckan redan, tänkt så snabbt tiden går! Försöker så gott jag kan att inte tänka på att det är arbetsvecka igen nästa vecka... Tanken på att behöva börja ställa väckarklockan igen lockar inte mig det minsta om man säger så: ush och fy för allt vad tidiga mornar heter! Egentligen borde jag kanske börja ställa den redan nu för att liksom vänja mig, men nej, aldrig i livet, inte en endaste dag tidigare än nödvändigt!

Nåja... Några semesterdagar kvar tills dess hur som helst, och de tänker jag nuta av! Idag har jag haft ännu en hemma-dag tillsammans med min lilla familj. Jag har stått i köket en stor del av eftermiddagen eftersom jag fick för mig att baka lite idag. Eller ja, om man kan kalla det lite vet jag inte egentligen med tanke på att det blev inte mindre än två sorter, men i alla fall. Vad det blev Ni som följer @vardagsmatalajess på Instagram har redan sett att det blev en hemskans massa choklad i smetarna idag, toppat med maräng. Mums! För er andra kan jag ju berätta att det blev en variant på Brownies och även Choklad Hi-Hat Cupcakes... Ja, choklad i massor med andra ord som sagt. Vi fikade lite på Browniesen i eftermiddags, men cupcakesen får vänta i kylen tills imorgon minsann. 

Imorgon kommer min lillebror och min brorson på besök! Det hör tyvärr inte till vanligheterna att de kommer förbi, men eftersom det är så sällan så blir det så klart extra kul när de väl kommer! Min bror tatuerar, och han håller på med en sleeve på min sambo, som de ska fortsätta på imorgon, så jag och barnen får mysa lite med min brorson under tiden. Undrar om barnen kanske vill smaka en av de där cupcakesen. Min gissning faller på...ja! Ni kommer också självklart få ta del av recept på både cupcakes och brownies inom snart.

 Här och nu ska det dock först och främst bli lite mat. Idag blir det fisk igen, jag älskar verkligen fisk! Fisk har blivit min nya favoritmat faktiskt, efter operationen. Det är lättsamt och det känns fräscht att äta, för att inte prata om hur nyttigt det är! Lax, torsk, spätta, sej... Ja, det är favoriterna, men oavsett vilken fisk man tycker bäst om så är det ju viktigt att ha ett riktigt gott tillbehör också! Oftast kanske man äter potatis i någon form till fisk, men idag skulle jag vilja tipsa er om risotto! Ja, en frisk och smakrik risotto med creme fraiche som gör den extra len och god, är minst lika gott till vilken fisk som helst! Bäst är risotton al dente - när det har kvar lite av sitt tuggmotstånd. 

 

Citronrisotto

 
4 portioner
  • 4 dl avorioris/risottoris
  • 1 stor schalottenlök
  • 1 liter hönsbuljong
  • ca 2 msk olivolja
  • 2 dl vitt vin
  • 1 dl creme fraiche
  • 100 gram prästost (eller annan hårdost)
  • 0,5 citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Koka upp vatten och buljong i en kastrull (2 buljongtäringar + 1 liter vatten).
  2. Skala och finhacka löken och fräs den i olivoljan i en annan kastrull, utan att löken får färg.
  3. Lägg ner riset med löken och låt fräsa något minut.
  4. Häll över vinet och låt det koka in.
  5. Häll över buljong så det täcker riset och koka på svag värme.
  6. Fyll på med mer buljong i omgångar, så det täcker riset, allt eftersom buljongen kokar in. 
  7. När all buljong är inokt, ta av kastrullen från plattan.
  8. Rör ner rivet citronskal, riven ost och creme fraiche.
  9. Smaka av risotton med salt, citronpeppar och eventuellt lite citronsaft.
 
Servera risotton till ugnsbakad lax och ett knippe förvälld sparris.
 
 
#1 - - Björn :

Mycket fin och intressant blogg. Ska bli kul och följa den

Svar: Tack så mycket, och varmt välkommen! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Erika:

Det ser ju jättegott ut :)