Powered by Jasper Roberts - Blog

Bananoffee Pie

Hej allesammans!
 
Sista semesterdagen är officiellt här... Vemodigt? JA! Om det känns vedmodigt att börja jobba imorgon igen? Nej, faktiskt inte alls eftersom jag trivs mycket bra på mitt jobb, men det känns som om jag har ungefär två ton vemod på axlarna när jag tänker på att jag måste ställa klockan imorgon igen. Ja, vemodet innefinner sig över återkomsten av bristen på sovmorgon. Mvh Extremt Morgontrött. 
Nåja, skolan börjar i alla fall inte förrän om två veckor, så fram tills dess får jag åtminstone sovmorgon de dagar jag är ledig, så får ju så klart vara tacksam för det i alla fall. Efter det, ja, det är så den riktiga sömnbristen börjar, men den dagen den sorgen så att säga.
 
Ja, såg ni vad jag skrev förresten? Skolan. Min son ska börja första klass om två veckor... Jisses, min lille pluttunge, när blev han så stor? Själv är han så klart stolt som en tupp över detta faktum, och det är så klart jag med, herre gud så stolt jag är över det ungen, men samtidigt... Tiden går för snabbt. Ja, jag vet att det är en klysha, men det spelar ingen roll, för det är verkligen dagens sanning! Det ska dock blir väldigt roligt att se honom utvecklas och växa, och se vilken person han kommer bli vad tiden lider. Själv är han mest glad över att han hamnade i samma klass som sina två bästa kompisar, och längtar efter att få träffa dem varje dag igen. Det kommer bli superbra det här!  
Om vi ska gå tillbaka till nuet, så kan jag meddela att jag, denna, min sista semsterdag, inte ska göra ett enda dugg! Jag ska högtidligt bara vara och ta det lugnt! Maten står redan i ugnen, det blir Pulled Pork till middag ikväll, som jag ställde in redan imorgon, och nu lukat det fantastiskt gott i hela huset. Min arbetsmobil, som varit död hela semstern lång, har jag åter igen lagt på laddning för att den ska vara redo tills imorgon. Mer än så tänker jag dock inte göra idag!
 
Eller ja, jag ska bjuda er på lite fika också tänkte jag. För fika är ni väl alltid lite småsugna på, eller är det kanse bara jag, haha? Nåväl, idag tänkte jag att jag skulle bjuda er på det prefekta sista-minuten-fikat! Ja, en sådan behöver ju alla ha i sitt arkiv för de där gånger då man bokstavligt talat får oväntat besök eller gäster med kort varsel. Jag pratar om en kolapaj som tar mindre än en halvtimme att slänga ihop, och som inte behöver en endaste sekund i ugnen! Jag bjuder gärna på denna när jag får gäster, och alla älskar den, alltid! Jo, faktiskt, jag lovar! Frasig botten, len kola, mjuka gräddiga toppar, banan och choklad. Vad finns det att inte tycka om!? 
 

Bananoffee Pie


6-8 portioner
 
  • 250 gram Digestivekex
  • 100 gram smör
  • 1 burk karamelliserad mjölk (färdig kolakräm)
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 bananer
  • ca 50 gram mörk- eller mjölkchoklad
 
  1. Krossa, eller mixa Digestivekexen, gärna med hjälp av en köksassistent.
  2. Skär smöret i kuber och mixa ner det, en kub i taget, tills det blir en ganska slät kexmassa.
  3. Tryck ut kexmassan i botten av en springform.
  4. Ställ in formen i kylskåpet i 10 minuter.
  5. Vispa grädden så den formar mjuka toppar (efter smak).
  6. Bred ut den färdiga kolakrämen på bottnen.
  7. Bred, eller klicka ut, grädden på kolakrämen.
  8. Skiva bananerna och strö ut dem över grädden.
  9. Toppa med riven choklad.
 
Tips!
Har ni ingen assistent eller mixer? Stoppa kexen i en fryspåse och krossa dem med hjälp av ex. en kavel. Smält smöret och rör ihop med kexsmulorna istället för att mixa ner det i tärningar! Det behöver dock står i kylen lite längre än 10 minuter för att bottnen ska stanna till sig.
 
 
 
#1 - - Beea:

Hej
Undrar om de funkar me vanlig kolasås istället, eller om de blir för sött?
Ungefär hur mycket isåfall

Svar: Hej! Funka skulle det säkert, men det går åt väldigt mycket kolasås i så fall. Smakmässigt, så ja, sötare, men det är ju en smaksak!
Jessica Fransson

#2 - - Marias Memoarer:

Himmel så gott det låter!! :)

#3 - - Erika:

Det låter ju intressant :)