Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsstekt kyckling med dragon och vitlök

Godkväll mina vänner!
 
Hur har helgen varit? Bra hoppas jag! Här i Väjxö-trakten har det varit sommarväder hela helgen, och ingen kunde nog vara gladare för det än jag! Det hjälper definitvit till med humöret och det är så underbart skönt verkligen! 
 
Igår jobbade jag min allra sista dag på min gamla arbetsplats och det var med vemod jag sa adjö... Faktum är att jag trivts mycket bra på mitt jobb, och det känns ledsamt att sluta på ett sätt. Däremot ser jag mycket fram emot att officiellt börja på min nya arbetsplats imorgon, och jag är övertygad om att jag kommer trivas minst lika bra där. Så, ja, vemodigt var ordet. Mina fina arbetskamrater hade lagt ihop till en avskedspresent till mig, och ja, vad ska man säga, de kunde verkligen inte valt en bättre present till mig. Jag fick en berlock till mitt Thomas Sabo-armband i form av en hästsko som en symbol för min arbetsplats som vi alla kallar "Ryttarn". Jag blev rörd och väldigt glad över den och nu hänger den och dinglar på min handled för att alltid påminna mig om min tid på Ryttarn med värme.
 
Idag har jag och barnen spenderat vilodagen i Blekinge där vi hälsat på min lilla mamma för att fira hennes födelsedag. Hela 55 år ung fyllde hon i onsdags, så idag skämde vi bort henne med present och fika. Barnen fick springa av sig nere på lekplatsen en stund, och sedan avslutade vi dagen med taco-söndag. Nu är vi hemma med halmen igen, och barnen ligger och sussar i sina sängar. Det är nog ganska snart även min tur att krama om kudden känner jag, men innan dess ska det bli lite mat.
Idag står det kyckling på blogg-menyn. Kyckling är nog den råvara som går åt mest här hemma i alla dess utföranden. När jag växte upp åt vi alltid helstekt kyckling på söndagar, och det var mer eller mindre den enda dagen i veckan som min lillebror verkligen åt med stor aptit. Kyckling är helt enkelt aldrig fel! Ett av de enklaste sätten att tillaga kyckling är just att helsteka den - den sköter sig helt själv i ugnen och sen är det bara att samlas hela familjen runt middagsbordet. 
 

Ugnsstekt kyckling med dragon och vitlök


4 portioner
 
  • 500 gram kycklingklubbor
  • 4 msk neutral olja
  • 2 msk kinesisk soja
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2-3 msk dragon
  • salt och peppar
 
  1. Lägg kycklingklubborna i en ugnssäker form.
  2. Blanda samman olja, soja, pressad vitlök och dragon.
  3. Pensla marinaden över kycklingen, alltsammans.
  4. Krydda med salt och peppar.
  5. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 40 minuter, tills kycklingen är genomstekt.
 
Servera exempelvis tillsammans med potatisgratäng och ugnsrostade körsbärstomater.