Powered by Jasper Roberts - Blog

Sjömansbiff

Hej allesammans!
 
Nu är vi tillbaka på svensk mark igen efter en helhelg i Polen där vi kryssat tillsammans med goda vänner medan barnen har njutit av lugnet i Blekinge hemma hos sin mormor. Nu är dock både barn och vuxna hemma igen efter en intensiv och mycket rolig helg.
I fredags kväll tog vi, tillsammans två andra par i vår vänkrets, kryssningsfärja till Polen. Fredagskvällen bestod av god mat på båten och en eller annan drink innan vi i lördags morse klev av färjan i Gdynia. Därifrån tog vi en taxi till Sopot där vi strosade runt hela förmiddagen och njöt av sol, värme och Mojotos på en strandbar på Sopot Beach. Det här med att gräva ner fötterna i sand redan i maj... Ja, ren och skär lycka för mig mina vänner! En hel eftermiddag fylld med shopping på Riviera följde innan vi tog taxi tillbaka till hamnen igen. Väl på färjan igen hade en riktigt härlig stund på Pure Nordic Spa där vi njöt av bubbelpool i ett par timmar. Ja, mina vänner, kort och gott har vi haft en fantastiskt härlig weekend i Polen vill jag lova!! Det får bli en återresa snart igen tror jag bestämt. 
 
Nu ska det dock bli mat så klart, och idag bjuds det på något så klassiskt som Sjömansbiff. Sjömansbiff, världens bästa hösträtt! Nej, jag vet, det är inte höst nu, långt ifrån, men vet ni vad? Ibland är det gott med Sjömansbiff även under vår- och sommarmånaderna, speciellt när man har en regning och ruggig som denna söndagen, då är det extra gott. Nötkött ihop med potatis, mörkt öl, lagerblad, timjan och köttbuljong. En riktigt mustig allt-i-ett-gryta, och ni vet ju alla vid detta laget vad jag tycker om allt-i-ett-mat: älskart! Minimal anstängning (och disk), och maximal smak! 
 

Sjömansbiff



4 portioner
  • 500 gram helt nötkött
  • 1 kg fast potatis
  • 2 gula lökar
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 krm vitpeppar
  • 2 tsk timjan
  • 1 lagerblad
  • 3 dl mörkt öl, 3,5%
  • 2 dl vatten
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 msk persilja
  • salt


  1. Skär köttet i skivor.
  2. Skala potatisen och löken och skär sedan i skivor.
  3. Bryn löken och köttet i en stekpanna. Krydda med salt och vitpeppar.
  4. Varva potatis, lök och kött i en gryta eller traktörpanna (potatisen ska vara underst och överst).
  5. Krydda mellan varven med salt, svartpeppar och timjan.
  6. Lägg i lagerbladet.
  7. Häll på öl och vatten, och smula ner buljongtärningen.
  8. Låt koka sakta under lock ca 45 min eller tills köttet är mört och potatisen mjuk.
  9. Strö över hackad persilja och servera. 
 
 
#1 - - Erica:

Reser ni aldrig med barnen?🙂