Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 17

Godkväll allesammans!
 
Vet ni vad? Min klocka visar faktiskt fortfarande måndag, vilket innbär att det trots den ganska sena timmen i alla fall inte är för sent för en veckomatsedel... Visserligen får man ju anta att ni alla redan ätit middag för länge sedan, men det kommer ju faktiskt fler dagar denna vecka, och dessutom andra måndagar, så bättre sent än aldrig helt enkelt.
 
Varför kan det tänkas vara att jag är så sent ute idag då? Jo, jag har precis kommit hem från jobbet för inte alltför många timmar sedan och då var det direkt till soffan för mys med barnen som jag bara träffat korta stunder sedan i lördags förmiddag eftersom jag jobbat långa dagar, och så även idag.
Idag kom jag hem till en omplåstrad liten kille som varit på sin fotbollsträning och fått en boll på tummen. Nageln hade tagit rejäl skada, så pass att han hade fått avbryta träningen och åka hem igen. Nåja, det kommer fler måndagar som vi ju nyss konstaterade. Fler måndagar att använda de sprillans nya fotbollsskorna han fått som han är så galet stolt över. Fler måndagar att skada fler tummar och roligt tillsammans med sina kompisar.
 
På jobbet har jag haft fullt upp. Jag håller just nu på att lära upp den tjej som ska ersätta mig på min arbetsplats nu innan jag slutar om knappa två veckor. Det verkar vara en bra tjej och vi har haft mycket roligt, men man blir än dock ganska slut i huvudet så här efteråt. Mycket som ska delges, mycket som ska kommas ihåg och till slut blir det nästan som ett vakum i tankeverksamheten, haha! Nåja, det kommer nog bli skitbra till slut rent ut sagt. 
 
Nog om jobb nu dock, och över till denna måndagens matsedel helt enkelt. Jag önskar er alla en riktigt trevlig vecka, och smaklig spis! På återseende. 
 

Matsedel vecka 17


Måndag - Champinjon- och senapsfärsHär hemma är det oftast kyckling eller köttfärs som går åt mest. Hela familjen älskar kyckling och likaså köttfärs, så det är alltid ett säkert kort. Det behöver ju långt ifrån vara "bara" köttfärsås när det kommer till köttfärs dock, nej, mina barn äter det mesta med köttfärs faktiskt, och nej, det behöver inte ens vara pasta till. Ta denna enkla, med mycket smakrika färsröra som exempel - köttfärs och svamp med smak av senap och ingefära som sedan serveras på en bädd av rucola och cocktailtomater. Svårare än så behöver det verkligen inte vara! 
 
Tisdag - LaxsalladVarmrökt, färdig salladlax är super när man liksom behöver en snabb, men hälsosam middag! Salladen då? Ja, den slänger man ihop med sina favoritingredienser helt enkelt! Personligen väljer jag oftast machésallad i mina sallader då det är min favorit, men man tar ju givetvis vad man vill efter eget tycke och smak. Ett hett tips är dessutom en riktigt god balasamico till salladen, den gör hela skillnaden! 
 
Onsdag - Korvgratäng med pasta och spenat: Gratäng idag? Ja, jag tycker faktiskt det! Barnen frågar ofta efter spagetti och köttfärsås eller pasta och korv här hemma, så det gäller att variera sig för att inte tröttna! Så, varrför inte göra en gratäng av det hela? Passa på att peta ner lite spenat i maten, för på detta sättet tänker inte barnen på att de äter den! 
 
Torsdag - Senapskrämsfylld kassler på lök- och potatisbäddKassler är ju så där snäll så den går löjligt snabbt att tillaga, om man nu inte vill äta den kall dvs, vilket är ljuvligt gott bara det! Detta är en riktigt supersnabb kasslerrätt som är perfekt om man inte har så mycket tid att stå i köket!
 
Fredag - Thai Grön Currykyckling med nudlar: Denna fredag tänkte jag bjuda er på lite "vuxen-pasta" med smaker från Asien. Barnen älskar också denna maten, väldigt mycket faktiskt, men när de ska äta den så minskar jag på currypastan något för detta mina vänner, detta är en middag med sting, minst sagt! En riktigt krämig allt-i-ett-kyckling med smak av asien där hetta får samsas med limens syrlighet och den lena smaken från kokosmjölken. Minst sagt lika gott till vardags som lördagsmiddag! 
 

Lördag - Helstekt BBQ-karré med paprikaratatouilleEn riktigt saftig karrékotlett som serveras med hemmagjorda klyftpotatisar och en riktigt god paprikaratatouille! Mina vänner, detta är en grilltallrik som är värdig namnet! Jag önskar er alla en riktigt trevlig grillördag! Jo, för visst hoppas vi väl alltid på grillväder!? Ja!
 
Söndag - Laxpaket med potatis och rödlökEn allt-i-ett-rätt som är lika smidig att tillaga på grillen en varm sommardag, som den är att tillaga i ugnen. Uppskattas av både vuxna och barn! Supermat med en känsla av sommar som passar alldeles ypperligt bra att äta som söndagsmiddag istället för den traditionella köttbiten!
 
Veckans söta - HastbullarDet är så mycket nyskapande på bakfronten numera, och det är verkligen jättekul det med, men jag tycker inte man ska glömma bort de gamla godingarna! Hastbullar tillhör verkligen kategorin klassiker - det är en riktig "sju sorters kakor-klassiker" som inte bara är jättegoda, men som också går löjligt snabbt att baka!
 
#1 - - Stina:

Tack för ytterligare några recept! :D vart ska du jobba sen?

Svar: Jag ska jobba för samma företag, men inne i Växjö istället. :-)
Jessica Fransson