Powered by Jasper Roberts - Blog

Kasslergratäng med chilisås och mandariner

Hej allesammans!
 
Mitten på veckan redan! Jag tycker tiden flyger fram snabbare än vad jag hinner med, men det är ju som vanligt med andra ord. Veckorna bokstavligen försvinner för mig, och jag hänger inte med för fem öre... Rätt vad det är så står det väl skolavslutning och sommarlov i almanackan... Nåja, antar att det är alla järn i elden jag haft den sista tiden som får det att kännas så. Ser fram emot om ett par veckor när det äntligen bärjar lugna ner sig vill jag lova. 
 
Igår kväll var jag hemma hos en gammal arbetskollega på ett Me & I-party, och jag som inte hade tänkt köpa så mycket gjorde så klart det i alla fall, haha. Ja, alltså, mycket kanske var att ta i, men lite hittade jag allt i alla fall. Framför allt var det trevligt att hänga och ta det lugnt, kolla lite kläder, fika och dricka kaffe efter en hektiskt dag på jobbet då vi gjorde en utflykt till Ikea. 
På tal om jobbet så är det alldeles strax dags igen... Ännu en kväll med bredvidgång. Jag håller som sagt på att skola in en ny tjej som ska ta över efter när jag slutar om en och en halv vecka. Ska jag vara ärlig så har jag nog redan tagit lite "semester" i huvudet och går mest och väntar på att det nya ska ta sin start, men det är nog ganska vanligt. Hur bra jag än trivs på mitt jobb, för det gör jag - jag slutar av andra anledningar - så vill jag mest komma igång med det nya nu när jag vet att det närmar sig. 
 
Hur som, innan jag beger mig så ska det bli lite mat. Gratänger är kanske mer "höstmat" än vårmat, men eftersom vädret påminner mer om hösten än våren i mina trakter just nu, så tycker jag att det passar alldeles ypperligt med en god och krämig gratäng. Detta receptet har jag fått av en av mina arbetskollegor och det är en härligt välsmakade gratäng där ris och kassler samsas tillsammans med en smarrig sås med smak av chili som bryts av perfekt mot den fräscha smaken från mandarinerna. Mums! 
 

Kasslergratäng med chilisås och mandariner


4 portioner
 
  • 3 dl okokt ris
  • 500 gram kassler
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 msk sweet chilisås
  • 2 tsk curry
  • 1 konservbruka mandarinklyftor
  • ca 2 dl riven ost
  • salt och peppar
 
  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Bred ut hälften av riset i botten på en ugnssäker form.
  3. Strimla kassler och strö ut hälften av den på riset.
  4. Hacka ner mandarinklyftorna grovt och strö ut hälften av dem över kasslern. 
  5. Vispa samman grädde, tomatpuré, sweet chilisås och curry. Smaka av med salt och peppar.
  6. Häll  hälften av såsen över formen.
  7. Bred sedan ut resten av riset, kasslern och mandarinerna. Avsluta med resten av såsen.
  8. Toppa med den rivna osten. 
  9. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. 
 
Servera tillsammans med en god och krispig sallad. 
 
#1 - - Carin:

Ha en fin kväll på ditt jobb.
Gick just in på din sida för att få lite inspiration
På något med kassler till middag.
Så detta får det bli som du hade.
Åter Tack f.r allt gott du delar med dig.
Kram Carin