Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling i mangosås

Välkommen fredag!
 
Ja, alltså, jag är alltid glad att det är fredag,men tyvärr kan jag dock inte säga att jag mår bättre idag. Hostan och febern har hållt mig vaken precis hela natten, och någon direkt sömn har det inte varit tal om... Uppe är jag dock och sonen är lämnad på skolan, och snart ska jag iväg med dottern till förskolan också. Jag sitter här med en skål med overnight quinoa och en stor kopp kaffe, så ska jag förhoppningsvis kunna överleva även denna dagen trots sömnbristen. Jo, ni förstår att det är ju jobbdag idag och jag har ett ganska långt pass framför mig. Ja, jag vet, det kan tyckas dumt att gå och jobba när man mår som jag gör, men just idag har jag föga val av anledningar jag inte kan gå in på här. Så, det är bara att se till att den där kaffekannan är på konstant laddning och att väskan är utrustad med alvedon och nässpray, så ska det förhoppningsvis gå bra ändå. 
 
Här på bloggen är det ju i alla fall TEMA: VIKTVÄKTARNA hela veckan lång, sjukdom eller ej! Detta eftersom jag har en hel del följare som följer det programmet. Vad innebär då detta? Jo, ProPoints-beräknade recept av diverse slag som passar både de som faktiskt viktväktar, men även alla andra som inte gör det. God och lättlagad mat som passar alla med andra ord, men som är pp-beräknade. Frukost, lunch, middag, mellanmål och dessutom någon liten dessert. Ja, denna temaveckan bjuder jag på lite gott och blandat helt enkelt för dagens alla måltider. I samband med denna temaveckan har jag dessutom lagt till en ny kategori här på bloggen: Pro Points-beräknat, där ni kan hitta alla Viktväktar-beräknade recept samlade på ett ställe. 
 
Idag bjuder jag på ett middagstips med en av mina favoritingredienser: kyckling. Kyckling går att variera i all oändlighet, och mina barn nästan slickar tallrikarna när det serveras kyckling, så det gör jag därför ofta. Detta är ännu ett recept jag fick hem i den där matkassen häromveckan, och detta mina vänner, detta var det godaste i hela kassen vill jag lova! Förförande god sås med smak av purjolök och mango chutney, och saftig kyckligfilé som serveras med ris. Det är en måltid som minst sagt är värdig namnet fredagsmiddag och man får en varsin portion för 11 PP/portion.

Kyckling i mangosås


4 portioner
11 Pro Points/portion
 
  • 600 gram kycklingfilé
  • ca 15 cm purjolök
  • 3,5 dl matlagningsgrädde, 4%
  • 3 msk mango chutney
  • 1 msk kinesisk soja
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 250 gram ris
  • salt och vitpeppar
 
  1. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form, salt och peppra.
  2. Strimla purjolöken strö ut den över kycklingen i formen.
  3. Blanda samman grädden med mango chutney, soja och söndersmulad buljongtärning.
  4. Häll såsen över kycklngen i formen och ställ in i ugnen på 200 grader i ca 25-30 minuter, till kycklingen är genomstekt.
  5. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
 
Servera kycklingen tillsammans med ris och en god, krispig sallad.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Tina:

Ser gott ut, ska prova någon gång!