Powered by Jasper Roberts - Blog

Het korvgryta

Hej igen!
 
Hoppas ni fick en bra start denna onsdag och att dagen hittills fortsatt i samma tecken!? Jag har ju varit på handledning idag tillsammans med mina kollegor, och precis som jag fröväntade mig så har det varit en mycket intressant förmiddag då vi fick mycket matnyttigt med oss så att säga. Det ska bli spännande att få användning för det helt enkelt, och faktum är att jag har en arbetskväll framför mig, så jag får chansen att testa med en gång. 
Ja, jag ska alltså spendera kvällen på jobbet, vilket innebär att det inte finns utrymme för några andra planer just denna onsdag för min del. Barnen och pappan i familjen får rå om varandra utan mig, och sonen har dessutom gymnatik ikväll, vilket han alltid ser fram emot med stor iver. Det är superkul att träffa kompisarna och få springa av sig lite energi i gymnatisksalen tycker han. Kul! 
 
Vad ska ni andra hitta på ikväll?
 
Här på bloggen är det ju TEMA: VIKTVÄKTARNA hela veckan lång! Detta eftersom jag har en hel del följare som följer det programmet. Vad innebär då detta? Jo, ProPoints-beräknade recept av diverse slag som passar både de som faktiskt viktväktar, men även alla andra som inte gör det. God och lättlagad mat som passar alla med andra ord, men som är pp-beräknade. Frukost, lunch, middag, mellanmål och dessutom någon liten dessert. Ja, denna temaveckan bjuder jag på lite gott och blandat helt enkelt för dagens alla måltider. I samband med denna temaveckan har jag dessutom lagt till en ny kategori här på bloggen: Pro Points-beräknat, där ni kan hitta alla Viktväktar-beräknade recept samlade på ett ställe. 
Idag tänkte jag mig lite korv på menyn. Korv i en kryddig tomatsås som inte går av för hackor - ett recept jag fick i den där matkassen från City Gross som jag nämnde att jag testade häromveckan. Ja, korv är ju en riktig barnfavorit och något som dessutom mättar väldigt bra. Servera tillsammans med din favoritpasta och du har en middag som alla runt matbordet uppskattar. Extra plus i kanten förstås för att det är väldigt lättlagat!
 
Denna mättande middagstallrik får man för 11 PP/portion 
 

Het korvgryta


4 portioner
11 Pro Points/potion
 
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk olivolja
  • 1 burk krossade tomter
  • 1 grönsalsbuljongtärning
  • 0,5-1 tsk sambal oelek (efter smak)
  • 0,5 tsk timjan
  • 0,5 tsk oregano
  • 0,5 tsk rosmarin
  • 500 gram Viktväktarna Grillkorv 9%
  • salt och peppar
  • 250 gram okokt pasta
  • 500 gram ruccola
 
 
  1. Koka pastan enligt anvisingarna på förpackningen.
  2. Skala och hacka löken och vitlöken och fräs den glansig i oljan.
  3. Häll över krossade tomater och smula ner buljongtärningen.
  4. Smaksätt med sambal oelek (efter smak), timjan, oregano och rosmarin.
  5. Koka upp och låt tomatsåsen puttra samman i ca 15 minuter.
  6. Smaka av med salt och peppar (och ev. en nypa socker).
  7. Slanta korven och lägg ner den i tomatsåsen.
  8. Låt puttra ytterligare i ca 15 minuter.
  9. Blanda samman pasta med ruccolan.
 
Servera korvgrytan tillsammans med pastan.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook