Powered by Jasper Roberts - Blog

Hemmagjorda langos

Godmorgon lördag!
 
Ja, jag och den där berömda, morgonpigga, tuppen gör varandra sällskap även idag, trots att det är lördag och man egentligen borde ligga i sängen och sova fortfarande. Nåja, dem av er som kan det: njut lite för mig också är ni snälla! Själv är jag alldeles strax redo att köra till jobbet där jag ska spendera lite med än det kommande dygnet innan jag får söndagsledigt med er andra. 
Idag får jag dock jobba tillsammans med en av mina bästa vänner (jo, vi jobbar ihop också) och vi ska dessutom åka på en liten lördagsutflykt tillsammans allihopa, vilket gjorde det betydligt mycket lättare att stiga upp när den där väckarklockan ringde imorse. Det gäller helt enkelt att vara positivt inställd så går det minsann hur bra som helst att jobba lördagar också. Jo, så är det faktiskt. 
 
Hur ska ni själva spendera er lördag? 
 
Sambon och barnen ska frosta av frysen här hemma idag. Lördagsnöje, haha? Ja, ok, jag ska erkänna att jag är glad att jag slipper göra det faktiskt för det är ju så vansinnigt tråkigt. Fraktum är dock att de måste ske nu eftersom vi har beställt broiler kyckling i massor som måste in i frysen, så då är det lika bra att frosta av, möblera om lite och ta en liten rensning. Som jag nämnt innan så går kyckling åt som smör i skolsken i detta huset! 
 
Hursom helst, idag tänkte jag inte att vi skulle äta kyckling, utan att vi helt enkelt skulle passa på att göra lite "helg-mat". Jamen, vi vet sådan där mat som liksom tar lite längre tid att göra och som man helt enkelt oftast inte har tid till att göra i veckorna. Dessutom tänkte jag idag att vi skulle lyxa till det lite extra med att göra ungerskt friterat bröd till middag. 
Ungerskt friterad bröd? Ja, langos förstås! Oftast kanske man äter langos på festivaler och marknader, men faktum är att det är lika lätt att göra hemma, så varför inte? Det är ju bara så där förförande gott någon gång ibland. Det är ju dessutom perfekt bjudmat - langos i grunden och sen en buffé av tillbehör där alla får välja och vraka och skapa sina egna favoriter! 
 
 

Hemmagjorda langos


8 portioner/ca 16 bröd
 
  • 25 g jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 1 st kokt, stor potatis
  • 8 dl vetemjöl special
  • 1 tsk salt
  • Olja till friteringen

  1. Rör samman jästen med lite av vattnet. Tillsätt sedan resten av vattnet.
  2. Riv potatisen fint.
  3. Blanda den rivna potatisen med mjöl och salt.
  4. Vänd ner i vattnet och arbeta samman till en slät, ganska lös, deg. 
  5. Jäs under bakduk i ca 40 minuter. 
  6. Dela degen i 16 lika stora bitar.
  7. Kavla ut på mjölat bakbord och jäs i ytterligare 10 minuter. 
  8. Hetta upp oljan till 180°C och fritera bröden, ca 4 minuter per sida, tills de blir gyllenbruna.
  9. Låt rinna av på papper.
 
Servera ljumma tillsammans med en klick gräddfil och en buffé av tillbehör efter smak.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Anonym:

ser jätte jätte gott ut jag ska laga imon .

#2 - - integravidbaratjock.blogg.se:

Gud vad gott.. vet vad vi ska äta till fredags mat i morgon.. tacos släng dig i väggen