Powered by Jasper Roberts - Blog

Biff med bambuskott

Stort välkommen fredag! 
 
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: fredagar är alltid mer välkomna än alla andra arbetsdagar eftersom de innebär slutet på arbetsveckan och upptakten till helgen. Ja alltså, för de flesta i alla fall... Själv ska jag jobba denna helgen, men fredag är fredag och likväl lite extra speciellt.
Jag ska som sagt spendera min fredag kväll, och natt, på jobbet men det betyder inte att det blir mindre fredagsmys för det. Nej, jag tänker mig något extra gott till middag ikväll på jobbet, följt av en lugn kväll framför tvn med en stor skål popcorn. Ja, så får det bli!
 
Hur ska ni spendera er fredagskväll? 
 
Något lite extra gott till middag kanske? Jo, det tycker jag nog allt! För att liksom fira in att helgen är kommen om inget annat, eller vad säger ni? Precis! Så, vad ska man då bjuda på en fredag som denna? Vad sägs om en middag värdig en kinarestaurang... Det låter inte fy skam alls va? Nej, misstänkte detta! Jag säger bara Biff med Bambuskott mina vänner, Biff med Bambuskott! Det är ju bara så vansinnigt gott att man liksom bara vill ha mer även när tallriken är både tom och nästintill renslickad också. Om det går att tillaga det hemma så att det blir lika gott som när man äter hemma? Jajjamensan, visst kan man det, utan problem dessutom! Detta receptet, som jag lånat av En smak av Karin, är mer än bevis på det, och detta mina vänner tillhör den där kategorin recept som man faktiskt bara måste testa minst en gång. Fast det är klart, testar ni en gång, så lovar jag att ni gör det fler gånger... Om och om och om och om och om och om igen! 
 
 

Biff med bambuskott


4 portioner
 
Köttet
  • 300 gram lövbiff
  • 1 msk färsk ingefära
  • 2 msk maizena
  • 3 msk vatten
  • 0,5 tsk salt
 
Såsen
  • 1 stor gul lök
  • 250 gram färska champinjoner
  • 1 stor burk bambuskott
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 msk kinesisk soja
  • 4 msk ostronsås
  • 1 msk hoisinsås
  • 0,5 msk olja
  • 4 dl vatten



  1. Strimla lövbiffen tunt.
  2. Riv ingefäran och blanda med vatten, salt och maizena.
  3. Rör ner köttet och låt marinera så länge som möjligt, gärna över natten. 
  4. Skala och skiva löken i tunna klyftor, och skiva champinjonerna.
  5. Stek lök och champinjoner tillsammans tills de börjar få färg. Lägg åt sidan.
  6. Stek köttet tillsammans med pressad vitlök.
  7. När köttet börjar få färg, tillsätt, lök, champinjoner och bambuskott.
  8. Häll över soja, ostronsås, hoisinsås, vatten och smula ner buljongtärningen.
  9. Koka upp och låt puttra samman i ca 10 minuter.
  10. Red av till önskad konsistens och smaka av med salt. 

Servera tillsammans med jasminris och en god sallad. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Carin:

Tack för detta.
Familjen med kräsna barn och sambo.
Men här har man ALDRIG ätit upp från tallrik det har ALDRIG tagits om mat.Men IKVÄLL då åt ALLA med god aptit.Vad hände😃.
Tack ännu en gång för ALLT DU delar med dig.
Trevlig helg så gott du kan.
kram