Powered by Jasper Roberts - Blog

Äppelcidermarinerade revben

Hej och god förmiddag!
 
Nu är jag hemma igen efter att ha spenderat lite mer än de senaste 24 timmarna på jobbet! Det är alltid lika skönt att komma hem efter ett sådant långt pass vill jag lova! Gårdagen gick dock snabbare än vanligt eftersom vi var iväg på en liten utflykt till Kosta Outlet där vi både intog lunch, shoppade lite och avslutade med en fika innan vi körde tillbaka igen. Det är det absolut bästa med mitt jobb - flexibiliteten i rutinerna.
 
Nu är jag hur som helst hemma igen i alla fall och ska spendera resten av denna söndagen tillsammans med min lilla familj. Eftersom det är söndag ska jag och dottern köra in till Växjö i eftermiddagen och gå på Knatteskutt. Det är tredje danstillfället och hon är övernöjd och frågar hela veckan lång om det inte är dans snart igen. Min lilla dansprinsessa. Innan dansen blir det en liten mysfika också har jag lovat henne, bara min lilla tjej och jag, och det ser vi fram emot lika mycket båda två.
 
I övrigt är det inte mycket än matlagning som gäller sedan just denna söndag. Ikväll tänkte jag bjuda min familj på Sjömansbiff, och göra lite extra dessutom så jag kan få med mig en matlåda till jobbet imorgon också. 
Här och nu är det dock en annan sorts kött på tapeten... eller ja, på middagsbordet... Jag pratar om revben! Tunna sådana som är väldigt kladdigt att äta och med andra ord kanske inte man vill äta ute, men i hemmets vrå mina vänner, då är det här en riktig höjdarmiddag! Ja, det är lite bökigt att äta och ja, man blir kladdig om fingrarna, men vem orkar bry sig om sådant när man väl tar den där första tuggan! Just dessa revbenen marineras i en äppelcidervinäger-marinad som ger en ton av syra till köttet som är förträffligt gott! 
 

Äppelcidermarinerade revben


4 portioner
 
  • 1 kg revbensspjäll
  • 1 dl äppelcidervinäger
  • 3 msk honung
  • 1 dl kinesisk soja
  • 1 dl olja
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 tsk malen ingefära
 
  1. Blanda samman en marinad på vinäger, honung, soja, olja, svartpeppar och ingefära.
  2. Lägg köttet i en ugnssäker form, eller annat det får plats i, och häll över marinaden.
  3. Låt marinera i minst 2 timmar, vänd köttet i marinaden med jämna mellanrum.
  4. Stek köttet i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter.
 
Skär upp och servera exempelvis tillsammans med hasselbackspotatis, skysås och en god sallad. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook