Powered by Jasper Roberts - Blog

Potatis- och purjolökssoppa med bacon och morötter

Välkommen torsdag!
 
Mina vänner, nu har mer än halva höstlovet redan gått! Hoppas ni haft det bra hittills, och att ni får det lika bra de kommande dagarna. Ja, för än har vi ju några dagar kvar innan detta tillfälliga bryt-från-verkligheten är över igen. Fyra hela dagar närmare bestämt, och det är inte alls fy skam om ni frågar mig!
 
Vad har ni hittat på hittills och vad har ni för kommande planer för veckan? Berätta gärna!
 
Här blir det en lugn torsdag för mig och barnen då vi ska husera själv ikväll. Pappan i familjen ska gå på hockey och vi andra har planerat en film- och soffmys kväll, vilket vi älskar. Jag tänker mig en bra film, filtar i soffan och en stor skål med popcorn tillsammans med barnen. Japp, så får det bli!
Igår fixade jag och barnen till lite nyttiga Halloween-snacks med väldigt enkla medel, och givetvis ska ni också få ta del av dem så håll utkik inom det närmaste efter dem! Ja, för att det är Halloween på lördag kan väl knappast någon ha missat? Min son är bjuden på Halloween-party hos en kompis imorgon och sen på lördag misstänker jag att det ringer ett barn eller två på vår dörr med frågan "bus eller godis". Förutom de nyttiga snackens jag och barnen gjorde igår hittar ni en massa andra goda tips inför lördag i min Halloween-kategori, så har ni inte kikat in där än så är det hög tid nu tycker jag! 
 
I övrigt tänkte jag att vi skulle köra en riktig höstsoppa idag med tanke på att det är sopptorsdag! Äter ni soppa ofta där hemma i stugorna? Här blir det kanske inte jätteofta egentligen, men visst är det gott!? Det är ju dessutom barnsligt lättlagad mat som passar ypperligt nu i det lite mer och mer dunkla höstvädret. Det vämer finfint med en soppa i tallriken när vinden viner i de gulröda träden utanför fönstret. 
Denna soppan som jag bjuder på idag är så klart inget undantag. Här samsas en klassisk potatis- och purjolökssoppa med bacon och morötter, och en liten extra skvätt lyx i grädden. Varmt, lättlagat, mättande och fantastiskt gott! 
 

Potatis- och purjolökssoppa med bacon och morötter


4 portioner
 
  • 1 liten prujolök
  • 500 gram fast potatis
  • 2-3 morötter
  • 1 vitlöksklyfta
  • 280 gram bacon (2 paket)
  • 5 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 2 dl mjölk
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • salt och peppar
 
  1. Strimla och skölj purjolöken.
  2. Skala och tärna potatisen och morötterna.
  3. Hacla vitlöken och skär baconet i strimlor.
  4. Fräs potatis, purjolök, morötter, bacon och vitlök i en stor kastrull i några minuter.
  5. Häll över vattnet och smula ner buljongtärningen. 
  6. Koka upp och låt puttra samman i ca 15 minuter.
  7. Tillsätt mjölken och grädden.
  8. Låt koka upp igen och sjud i ytterligare ca 10 minuter.
  9. Smaka av med salt och svartpeppar.
 
Servera rykande het med en knäckebrödsmacka vid sidan om. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook