Powered by Jasper Roberts - Blog

Ostgratinerade vitlöksbröd

Hej allesammans, hoppas ni fått en bra start på veckan?
 
Här hemma har jag nu landat framför datorn en stund efter en ganska lång dag. Ja, alltså, egentligen har jag inte gjort så där mycket om man tänker efter, men jag har liksom varit igång precis hela dagen dock. Imorse var det shopping på schemat tillsammans med Maria en kort sväng, och sen körde vi till Royal Corner i Växjö för medarbetarlunch tillsammans med kollegor. Mycket trevligt när företaget bjuder på arbetslunch, så det klagar vi absolut inte på - torsk wallenbergare med potatismos och en kall räksås bjöds det på. 
Sen hem och hämta barnen, eller ja, det var tanken i alla fall. Dottern fick jag hämta hemma hos en kompis som hon hade följt med hem från förskolan, de satt och ritade när jag kom och hade haft en rolig eftermiddag tillsammans. Sonen fick jag dock inte med hem, nej, från skolan fick jag bara en skolväska med mig, för han ville följa med en kompis hem han med. 
Väl hemma dalade jag ner i soffan med besked... Matlagningen hade jag inte alls lust med idag så det slutade med att vi hämtae upp pizza från pizzerian. Det är inte ofta det händer vill jag lova, men ibland är det riktigt gott och en räddare i nöden (läs: när orken totalt tryter). Det bästa med pizza är ju dessutom att det inte blir någon tråkig disk, haha!
 
Nu ikväll tänkte jag bara ta det lugnt och ladda inför morgondagen. Morgondagen börjar med mötes-förmiddag och sen följt av ett dyngspass på jobbet, vilket innebär att jag sammanlagt kommer spendera ungefär 26 timmar på jobbet fr.o.m. imorgon. Ja, som ni hör kräver detta en göra-absolut-ingenting-mer-idag-kväll
 
Innan min göra-ingenting-kväll inleds tänkte jag dock bjuda er på ett fantastiskt gott vitlöksbröd! Vitlöksbröd är, som det mesta annat, alltid godast att göra själv, och detta passar lika bra till vardagsmaten som till helgens middagsbjudning! Krispigt bröd med smak av vitlök, persilja och smakrik ost som är gott till såväl kött som kyckling, eller bara som det är!
 
Fortsatt trevlig kväll!
 

Ostgratinerade vitlöksbröd


ca 8 portioner
 
  • 2 baguetter, ca 20 cm
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • 20 gram färsk persilja
  • ca 0,5 dl olivolja
  • salt och peppar
  • ca 2 dl riven mozzarella
  • 0,5 dl riven parmesanost
 
  1. Skala vitlöksklyftorna och mixa dem tillsammans med persilja och olivolja.
  2. Skär baguetterna på mitten och bred ut vitlöksröran på dem.
  3. Krydda med salt och peppar.
  4. Lägg ihop baguetthalvorna igen och vira in i folie.
  5. Värm i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.
  6. Ta ut ur ugnen och dela halvorna.
  7. Strö över osten.
  8. Gratinera på 200 grader i ytterligare ca 15 minuter, tills de fått fin färg.
 
Skär upp och servera direkt, gärna till en god köttbit och exempelvis hemmagjorda klyftpotatis. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook