Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling i het honungssås

God torsdagsförmiddag allesammans!
 
Nu är jag hemma igen efter mitt 24-timmars pass på jobbet! Ja, jag vet att det kan låta vansinnigt länge, och det är det väl också egentligen, men precis som jag misstänkte igår så gick ändå dygnet ganska snabbt. Jag är ju ganska van vid dygnspassen numera, men detta gick fortare än vanligt eftersom dels hela förmiddagen igår gick åt till möte/utbildning, och sen fick jag jobba resten av passet tillsammans med min fina Maria. Ja, det kunde helt enkelt varit mycket värre!
Det enda jobbiga med de där passen är dock att jag inte får täffa barnen på så länge... Ja, det skär i mammahjärtat ska jag erkänna, minst sagt, men jag försöker ge dem så mycket av min tis som mänskligt möjligt innan och efter i alla fall. Man får helt enkelt alltid göra det bästa av det man har, det brukar jag alltid säga. Mer kan man inte begära.
 
Nåväl, i övrigt då? Eftermiddagen ska jag bara vara med mina barn, och sen ikväll är det pysselkväll som gäller med jobbett. En kväll tillsammans med kollegorna så här innan jul: pyssel, glögg och pepparkakor. Ja, inte alls fel om ni frågar mig! Sen imorgon är det julavslutning i skolan med efterföljande jullov! Jag har tagit ledigt så mycket som möjligt nu de kommande tre veckorna sen, så jag kan mysa med barnen extra mycket, och DET ser jag verkligen fram emot vill jag lova! 
 
Nu, innan jag hämtar hem mina barn från skola/förskola för vår mys-eftermiddag, så tänkte jag bjuda er på lite mat. Idag blir det kyckling närmare bestämt. Kyckling i en riktigt smakrik och gräddig sås med en liten sting! En snabblagad vardagsrätt som ger lite av den där efterlängtade helg-känslan så här en vanlig torsdag. Ja, alltså, man kan så klart lika väl äta den en fredag eller lördag - vardag som helg, så är det lika smarrig och lättlagad. Ett par tag med vispen och sen sköter den sig själv i ugnen, precis sådan matlagning de flesta av oss älskar. 
 
Fortsatt trevlig torsdag till er! 
 
 

Kyckling i het honungssås


4 portioner
 
  • ca 500 g kycklingfilé
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 msk flytande honung
  • 2 vitlöksklyftor
  • ca 0,5 dl klippt gräslök
  • salt och peppar
 
  1. Dela kycklingfiléerna i mindre, tjocka, skivor. Bryn dem så de får lite fin färg - krydda med salt och peppar. Lägg sedan över dem i en ugnssäker form.
  2. Blanda samman grädde, mjölk, smulad buljongtärning, sambal oelek, honung, pressade vitlöksklyftor och gräslök. Häll såsen över kycklingen.
  3. Gratinera på 225 grader i ca 20-30 minuter, tills kycklingen är färdig.
 
Servera exempelvis med jasminris och lite färska grönsaker.
 
Tips!
Är man känslig mot stark mat, eller kanske raka motsatsen så reglerar man givetvis mängen sambal oelek efter eget smak och tycke! 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook